Het sportgala. Foto | Tom Hessels

Nayade levert sportman én -vrouw van het jaar

Nayade-leden Tom Lommers en Elise Pennings, beiden Fontysstudent, zijn uitgeroepen tot Eindhovens studentensportman en -sportvrouw van afgelopen collegejaar. Dat gebeurde dinsdagavond tijdens het sportgala van ESSF op Strijp-S. Roeiteam Lichte Dames 2 van Thêta is verkozen tot studentensportploeg van het jaar; hockeyclub Don Quishoot mag de titel studentensportvereniging van het jaar dragen.

De verkiesbare sporters en hun gasten waren dinsdagavond voor de bekendmaking naar Café Allee gekomen. Rond tien uur stond Jo van Ham namens het College van Bestuur van de TU/e op het podium met de drie genomineerde sportmannen.

Van Ham vertelde kanoër Tom Vrancken dat hij vroeger ook gekanood had, “tot ik niet meer in het bootje paste”. Hij vroeg aan roeier Sander de Graaf waar hij de allerlaatste keer roeide (“hier op het kanaal”) en aan Tom Lommers wat zijn mooiste prestatie van het afgelopen jaar was. Lommers: “Dat ik tweemaal het NK won, onder andere op de vijftig meter vlinderslag.” Het leverde Lommers tijdens het sportgala de titel en een trofee op. “Dit had ik niet verwacht, want ik ben al tweemaal eerder verkozen tot sportman van het jaar.”

Matty van Est, directeur van de Fontys Sporthogeschool, mocht de sportvrouw van het jaar aanwijzen. Op het moment dat duidelijk was dat dat Elise Pennings was, klonk opnieuw knetterhard het Nayade-lied: “Zwemt met forse slag voor sport en voor de strijd”. Tom Lommers kreeg de serenade ook over zich heen.

Pennings had niet verwacht te winnen, “omdat Tom ook al won en bij dezelfde vereniging zit”. Maar ze is er blij mee. Als ze het beeldje mag houden - “dat weet ik helemaal nog niet” -, komt het boven haar bed. Lommers heeft al twee beeldjes thuis: “Ja, je mag ze houden”. De derde trofee zal hij aan zijn coach Koen de Haan geven, omdat “hij de prijs nog meer verdient”.

De sportploeg van het jaar kreeg het beeldje uit handen van Wim Koch, de directeur van het Studentensportcentrum. Roeisters Amber Kraak en Ellen de Boer vormen samen de Lichte Dames 2 van Thêta. Ze winnen de titel omdat ze deze zomer vierde werden op de Universiade in Zuid-Korea en om hun prestaties op het NK. Zodra Koch is uitgesproken, klinkt het Thêta-lied: “Snel en gelijk, roeien wij altijd vooraan”. De Boer, met het gele Thêta-jasje over haar galajurk, zingt uit volle borst mee.

Het laatste eerbetoon is voor Don Quishoot. De studentenhockeyvereniging wordt verkozen tot studentenvereniging van het jaar. Lid Daan Streng weet wel waarom Don Quishoot positief opviel. “We zijn lang, wel vijftien jaar, het probleemkindje van het Studentensportcentrum geweest. Veel zuipen en kapot maken. Maar sinds Tjeerd Thomassen onze nieuwe hoofdtrainer is, is Don Quishoot alleen maar beter geworden. De plooien tussen spelers en sportcentrum zijn gladgestreken. We doen het nu heel goed.”

Monique Scheepers en Astrid Hoekstra van paalfitnessvereniging Blue hebben een paal meegebracht en mogen wat kunsten vertonen. Ze maken veel indruk. De avond wordt afgesloten met een optreden van coverband Dubbel Fout.