Genomineerden Studenten Sportgala 2015 wachten op stemmen

Wie wordt sportman of sportvrouw van het jaar? En welke vereniging en team mogen zich de beste van het afgelopen studiejaar noemen? Dat weten we op dinsdag 13 oktober wanneer de Eindhovense Studenten Sport Federatie haar sportgala houdt. Dat gebeurt dit jaar weer op Strijp-S, nu in Caffee Allee. Tot en met de laatste minuut van de dag ervoor mogen sportkaarthouders stemmen.

Sprintster Marissa Damink, zwemster en lifesaver Elise Pennings en roeister Lisa Scheenaard zijn genomineerd als sportvrouw van het jaar. De sportman van het jaar zit in dit rijtje: Sander de Graaf (roeien), Tom Lommers (zwemmen en lifesaving) en Tom Vrancken (kanoën). Volgens Roderik Blok van de ESSF Studenten Sportgala Commissie was het moeilijk om de heren te selecteren. Er zijn door veel sporters, van TU/e, Fontys Eindhoven of Design Academy Eindhoven, mooie prestaties neergezet, volgens Blok. “Er zijn meer dan drie heren en drie ploegen aangedragen. Doorslag gaf dat we landelijke prestaties boven regionale stellen. Met een vijfkoppige commissie hebben we de lijst samengesteld.”

Zo is het mixed team van studententennisvereniging Fellenoord genomineerd omdat het kampioen werd in de eerste divisie en daardoor promoveerde naar de eredivisie van de KNLTB. De Licht Dames 2 van Thêta zijn voorgedragen omdat ze eerste en tweede werden op verschillende afstanden bij het Nederlands Kampioenschap en vierde op de Universiade in Korea. Dat dames 1 van studentenzaalvoetbalvereniging Totelos het afgelopen jaar de KNVB beker Zuid won, is reden van hun nominatie.

Vanavond, tijdens de wissel-ALV van het bestuur van ESSF, wordt bekendgemaakt welke drie sportverenigingen genomineerd zijn *. De commissie heeft de keuze uit tien verenigingen die zijn aangedragen. Wie niet bij de ALV is, kan zich op de hoogte stellen via facebook.

Tot maandag 12 oktober om 24:00 u kan er door sportkaarthouders gestemd worden. Om veel stemmen te verzamelen, maar zeker ook om gasten voor het gala te werven, wordt er deze week nog geflyerd op het Studentensportcentrum.

ESSF hoopt dat er op 13 oktober veel belangstellenden komen. Vanaf half negen is iedereen met toegangskaartje à 2 euro in tenue de ville welkom in Caffee Allee op Strijp-S. Dat betekent voor de mannen een pak (rokkostuum is echt niet nodig, verzekert Blok) en voor de vrouwen een jurk tot de knie. “Niet te formeel, wel netjes.” De organisatie houdt de spanning er in tot tien uur en geeft na de bekendmaking van sportman, sportvrouw, sportploeg en sportvereniging het podium aan Dubbel Fout. De leden van die band zijn allen studentensporters uit Eindhoven en Maastricht. Ook paalfitnessvereniging Blue mag het podium gebruiken voor een klein optreden.

* Naschrift.
Hier de verenigingen die genomineerd zijn voor vereniging van het jaar (op alfabetische volgorde): Attila, Concorde, Don Quishoot, Elephants, Fellenoord, Ilyeo, Oktopus, Pusphaira, Totelos, ZES