Braziliaans volleybalfestijn naar Eindhovens model

Toen in augustus 2015 de organisatoren van het Hajraa Buitentoernooi benaderd werden om een dergelijk evenement ook neer te zetten in Brazilië, konden ze geen nee zeggen. Morgen 2 april organiseren drie Eindhovense studenten op de stranden van de stad Salvador het grootschalige volleybaltoernooi Super Sacada.

Al 38 jaar organiseert Eindhovense Studenten Volleybalvereniging Hajraa het Hajraa Buitentoernooi. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot een internationaal en meerdaags festival met feesten en andere activiteiten. Afgelopen jaar waren er meer dan 4000 deelnemers. Ook deze zomer zal het Hajraa Buitentoernooi - het grootste Europese grassvolleybaltoernooi - weer plaatsvinden in Eindhoven.

Tom van Veen, vice-voorzitter van dat toernooi, vertelt: ”In 2012 is het idee voor Super Sacada eigenlijk al ontstaan, toen de oud-Olympisch volleybalkampioen Tande langskwam om voor het Braziliaanse SportTV verslag te doen van ons toernooi. Dat heeft in Brazilië mensen geïnspireerd. Vorig jaar augustus werden wij benaderd met de vraag of we wilden helpen bij het organiseren van een Braziliaanse editie.”

Sinds augustus zijn Van Veen, voorzitter Milou Bruinenberg en oud-voorzitter Rob Engels betrokken bij de Super Sacada, die op zaterdag 2 april plaatsvindt in Salvador. De drie zijn aangetrokken vanwege de jarenlange ervaring die Hajraa heeft met de organisatie van het Buitentoernooi. De Braziliaanse organisatoren hebben grote verwachtingen over hun evenement. Het project wordt gedragen door initiatiefnemer Jorge Muzy (eigenaar van een grote televisiezender), een universiteit en het ministerie van Sport. De hoofdorganisator hoopt het evenement meerdere jaren en op verschillende plaatsen langs de Braziliaanse kust te laten terugkomen.

Iedereen kan kosteloos aan het toernooi mee doen. Mensen uit alle lagen van de bevolking worden verwacht er aan deel te nemen.“Omdat mensen hier niet vanzelfsprekend de mogelijkheid hebben om te sporten, worden na het toernooi de netten en de ballen verdeeld onder gemeenschappen en scholen in de favelas van Salvador”, vertelt Van Veen. "Ook voedselpakketten worden meegenomen door deelnemers en weer uitgedeeld aan anderen."

Het doel van de Eindhovense studenten bij dit eerste grote buitenvolleybaltoernooi in Brazilië is het deelnemersaantal van het eigen toernooi, meer dan 4.000 man, te evenaren. Sinds ze vijf dagen terug zijn aangekomen in Salvador ervaren ze het enthousiasme dat de Brazilianen weten op te brengen voor het toernooi. Ze zijn geïnterviewd door de krant, komen op de televisie en hebben gisteren een persconferentie moeten bijwonen, sommigen met tolk om het Portugees dat hier wordt gesproken te vertalen. Het toernooi leeft.

Naast bezigheden zoals promotie en advisering, ondersteunen ze bij nog meer organisatorische aspecten. Na afronding van het skypegesprek met Cursor gaan ze op weg naar het strand om de opbouw in goede banen te leiden. Morgen is de grote dag en zal het volleybalspektakel Super Sacada voor het eerst plaatsvinden.

Op 10, 11 en 12 juni organiseert Hajraa zelf in Eindhoven de 38ste editie van het Hajraa Buitentoernooi.