Tim Kragten (in rood shirt), afgestudeerde van IE&IS, liep voor Team Eindhoven.

Team Eindhoven derde op de ‘Bata’

De Eindhovense deelnemers kijken tevreden terug op hun deelname aan de 'Bata'. Team Eindhoven heeft dit weekend de derde plaats gehaald in het algemeen klassement van de estafetteloop die van de campus in Nijmegen naar die van Enschede voert. Het TU/e-Fontysteam werd zesde binnen de universiteitscompetitie.

Volgens een tevreden Niek Verdijck, ploegleider van Team Eindhoven, was de derde plek in het algemeen klassement 'het hoogst haalbare'. "De teams die eerste en tweede waren geworden, waren echt te sterk. Doordat we een paar afmeldingen hadden van lopers, was het nog spannend hoe het niveau zou zijn."

Binnen het Algemeen Klassement wist S.N.O.T. een ruime winst te pakken in een tijd van 10:38:48. Team Cifla volgde met een tijd van 11:27:17. Team Eindhoven wist de top 3 binnen te dringen met een tijd van 11:37:56.

In het universiteitsklassement moest het TU/e-Fontysteam genoegen nemen met een zesde plek, met een tijd van 11:04:08. Verdijck: "We wisten dat het dit keer lastig ging worden. Jammer, maar het zat er gewoon niet in." Naast deze twee teams deden nog achttien andere Eindhovense teams mee die zijn voortgekomen uit verschillende verenigingen en disputen. Het RU/HAN Universiteitsteam ging er met de winst vandoor in de universiteitscompetitie.

Verdijck: "Het was een koude Batavierenrace, maar gelukkig regende het nauwelijks. Voor de lopers is het liever iets kouder - daar kun je je op kleden - tegen de regen en wind wordt dit al moeilijker."

De angst dat veel studenten zouden afhaken vanwege het Dream & Dare Festival bleek ongegrond. "We waren er wel bang voor, maar we hebben het niet vaak als reden gehoord om niet te gaan. Op zaterdagavond zijn wel veel studenten nog naar de afterparty van het festival in de Effenaar gegaan."

De Batavierenrace staat bekend als de grootste estafetteloop van de wereld. De totale loopafstand bedraagt ruim 175 kilometer en is onderverdeeld in 25 etappes (16 heren- en 9 damesetappes). Er nemen ieder jaar ruim 8.500 atleten aan deel. De route loopt van het Radboud Sportcentrum Nijmegen, via Duitsland, de Achterhoek en de Oude Markt in hartje Enschede naar de campus van de Universiteit Twente.