Eindhovense lopers (#162 en #169) aan de start. Foto | Tom Hessels

Team Eindhoven tweede in Batavierenrace

Voor het TU/e-Fontys-team was dit weekend in de universiteitscompetitie van de Batavierenrace geen podiumplaats weggelegd. Enigszins teleurstellend eindigde het team op de zesde stek. Team Eindhoven compenseerde het echter ruimschoots in het algemeen klassement met een tweede plaats.

Drie jaar geleden wist het TU/e-Fontys-team voor het laatst eremetaal te vergaren in de 175 kilometer lange estafetteloop van Nijmegen naar Enschede. Toen behaalden de Eindhovense lopers een derde stek in de universiteitscompetitie.

Ook dit jaar waren de pijlen daarop gericht, en na de eerste etappe, die dit jaar vanwege het negende lustrum van start ging op de Grote Markt van Nijmegen, bekleedde het team kortstondig de koppositie. Maar volgens Ruben Kwant, vanuit de ESSF verantwoordelijk voor de zoektocht naar toplopers, werd al snel duidelijk dat dat ditmaal te hoog gegrepen was.

“De teams uit Amsterdam, Nijmegen, Groningen en Wageningen waren dit keer echt heel goed en daar was voor ons niet tegenop te knokken”, aldus Kwant, die zelf niet heeft meegelopen. “Teleurstellend was het uiteindelijk wel dat we de vijfde plaats moesten laten aan Twente. Met dat team zijn we de hele wedstrijd constant in gevecht geweest voor die plek.”

Verrast

Tevredenheid klinkt wel door in de stem van Niek Verdijck, student Werktuigbouwkunde en leider én loper van Team Eindhoven. Verdijck: “In dit team zitten de tien reservelopers van het universiteitsteam en enkele oud-lopers daarvan en leden van atletiekvereniging Asterix. We zijn zeer verguld en enigszins verrast met onze tweede plek in het algemeen klassement. Vorig jaar eindigden we nog als derde, maar toen liepen we wel harder. In het algemeen klassement is het altijd moeilijk om vooraf de concurrentie te kunnen inschatten, want teams lopen vaak onder een andere naam dan het jaar daarvoor.”

Verdijck liep zelf de laatste etappe naar de campus van de Universiteit Twente. “Die had sneller gekund”, bekent hij, “maar als excuus mag ik aanvoeren dat ik eigenlijk vanaf vrijdagnacht niet meer geslapen heb, omdat ik in de nachtploeg heb meegedaan als de verplichte fietser van een van onze lopers.”