Johan van Leeuwaarden bij Universiteit van Nederland

TU/e-wiskundige Johan van Leeuwaarden staat deze week centraal bij de Universiteit van Nederland. Elke avond om half negen verschijnt een kort college online over alledaagse dingen vanuit wiskundig perspectief.

Waarom is wifi thuis vaak zo traag? Waarom verspreiden virussen zich razendsnel? Hoe kun je aandelenkoersen voorspellen? Drie voorbeelden van vragen die Johan van Leeuwaarden, hoogleraar Stochastiek aan de TU/e-faculteit Wiskunde en Informatica, deze week behandelt tijdens zijn colleges voor de Universiteit van Nederland. Vanaf vandaag wordt dagelijks om 20.30 uur een kort college van ongeveer vijftien minuten beschikbaar gesteld. De colleges zijn half november opgenomen.

In de Universiteit van Nederland, drie jaar geleden gestart door internetjournalist Alexander Klöpping en Blendle-oprichter Marten Blankesteijn, geven vooraanstaande onderzoekers van Nederland korte colleges over prangende vragen op internet. Elke werkdag komt een nieuw college online en elke week een nieuwe hoogleraar. De colleges zijn onder meer te bekijken via NU.nl, de Volkskrant, AT5, Ziggo TV en YouTube en bereiken daardoor al gauw een publiek van ruim tienduizend mensen.

Van Leeuwaarden is de eerste TU/e-hoogleraar die te zien is bij de Universiteit van Nederland. "Dit is via mijn netwerk op mijn pad gekomen", vertelde hij eerder. "Ontzettend uitdagend om te doen, maar dat vond ik twee jaar terug ook van mijn intreerede, waarbij je je toch op een heel ander breder publiek moet richten."

Elphi Nelissen van de faculteit Bouwkunde staat ook op het programma. De opnames van haar college zijn op 29 februari, kaarten reserveren kan hier.

Bron: Persteam TU/e