Drie TU/e'ers tijdens hun college bij de Universiteit van Nederland. Foto's | Universiteit van Nederland

Tien TU/e'ers geven college bij Universiteit van Nederland

In de komende vier weken zullen tien TU/e-onderzoekers te zien zijn in de online colleges van de Universiteit van Nederland. Tom van Woensel bijt vandaag het spits af met het college 'Hoe komt jouw pakketje straks nog sneller bij jou aan?'.

Waarom is je pizza duurder als het bewolkt is? Tank jij straks uit je stopcontact? Hoe kan plastic jouw leven redden? Deze en vele andere vragen zullen TU/e-onderzoekers de komende weken beantwoorden in online colleges van de Universiteit van Nederland.

Elke werkdag om 20.30 uur zet ‘de Universiteit’ een nieuw college van een onderzoeker online, waarbij elke week één thema centraal staat. Uitzenden gebeurt via hun eigen website (en YouTube), maar ook op nieuwssite NU.nl (elk weekend op de voorpagina), op het themakanaal van Ziggo en in vliegtuigen van KLM. Colleges van de Universiteit van Nederland – dat nu zijn vierde seizoen beleeft – zijn inmiddels in totaal 14 miljoen keer bekeken.

De komende vier weken zullen in totaal tien TU/e-onderzoekers een online college geven. De colleges, eerder dit jaar met publiek opgenomen in Amsterdam, vallen binnen belangrijke thema’s van de TU/e, zoals mobiliteit, energie en gezondheid. Vanavond is de eerste van de reeks te zien, van Tom van Woensel, over het verbeteren van pakketbezorging. Overigens zijn alle colleges terug te kijken. TU/e-hoogleraren Johan van Leeuwaarden en Elphi Nelissen gingen hen eerder al voor bij de Universiteit van Nederland.

Wie is wanneer te zien?

Week 12: Toekomstverkeer
21 maart: prof. dr. Tom van Woensel: Hoe komt jouw pakketje straks nog sneller bij jou aan?
22 maart: prof. dr. Hans Jeekel: Hoe kom jij slimmer van A naar B in 2030?
24 maart: drs. Auke Hoekstra: Tank jij straks uit je stopcontact?

Week 13: Slimme computers
31 maart: prof. dr. Ben Schouten: Kun je de wereld beter maken door te gamen?

Week 14: Medische mirakels?
3 april: prof. dr. Chris Snijders: Hoe kun je zonder medische kennis bij jezelf een diagnose stellen?
4 april: dr. Patricia Dankers: Hoe kan plastic jouw leven redden?
5 april: prof. dr. ir. Maarten Steinbuch: Staat een robot jou binnenkort te opereren?

Week 15: Energie!
12 april: prof. dr. ir. David Smeulders: Hoe kun jij met kattenbakvulling je huis verwarmen?
13 april: Laetitia Ouillet: Waarom draaien we de gaskraan niet gewoon dicht?
14 april: prof. dr. ir. Han Slootweg: Waarom is je pizza duurder als het bewolkt is?

Bron: Persteam TU/e