Mikken op 'PR' of kampioenstitel op NSK Sprint

Mikken op 'pr' of kampioenstitel op NSK Sprint

Malou Hiemstra (Universiteit Utrecht) en Bram van Schie (Radboud University) hebben het Nederlands studentenkampioenschap Sprint gewonnen. In een matig gevuld IJssportcentrum Eindhoven waren de twee overtuigend de snelsten op de korte vierkamp bij respectievelijk de vrouwen en de mannen. De Eindhovense studentenschaatsvereniging Isis organiseerde het evenement.

Zoals de naam al doet vermoeden, is het NSK voor alle schaatsende studenten van Nederland. In totaal 76 dames en heren - onder wie 11 leden van het Eindhovense Isis - namen het afgelopen weekend tegen elkaar op. Naast een NSK Sprint is er ook ieder jaar een NSK Marathon, Allround en Ploegenachtervolging. NSK-toernooien kenden eerder bekende winnaars als Melissa Wijfje, Anice Das en Paulien van Deutekom.

De opzet van het NSK Sprint is in grote lijnen hetzelfde als van dat andere NK Sprint dat dit weekend werd verreden. Iedereen rijdt twee keer de vijfhonderd meter en de duizend meter en aan het einde wordt hieruit het klassement opgebouwd.

Het niveau schommelt; waar voor de een het kampioenschap op het spel staat, is het voor de ander het perfecte moment om zijn persoonlijk record te verbeteren. Dit laatste gebeurt vrij regelmatig, als we de stadionspeaker van dienst mogen geloven. Isis moest in de eindklassering genoegen nemen met een tiende plaats bij de mannen (voor Paul van den Hoogenhof) en een dertiende plek bij de vrouwen (Janiek Corbijn).

Buiten de schaatsbaan is het NSK vooral een gezellige aangelegenheid, waarbij de schaatsploegen samen eten, spelletjes doen en feesten - al laten schaatsers meer dan eens een biertje staan ten behoeve van de sportieve prestatie.

In 2010 vond het NSK Sprint ook al plaats in Eindhoven. Overigens is het maar de vraag of dit in de toekomst nog mogelijk is. In de loop van 2015 kwam naar buiten dat het IJssportcentrum op korte termijn zou verdwijnen omdat dit de gemeente een miljoen per jaar kost.

Na onderzoek wijzigde de gemeente haar standpunt; men is nu op zoek naar manieren om de ijsbaan open te houden, maar minder verlies te draaien. In maart wordt een definitief besluit genomen over de toekomst van de baan.