Het waterfestijn Splash als afsluiter van de Intro 2015. Foto | Bart van Overbeeke

Intro-afsluiting dit jaar voor alle TU/e’ers

Het programma voor de TU/e-Intro, die van 15 tot en met 19 augustus plaatsvindt, is op hoofdlijnen rond. De kennismaking met de universiteit eindigt nu voor het eerst op vrijdagmiddag met een gezellig samenzijn voor alle TU/e’ers. Dit jaar duurt de Intro voor internationale studenten nog twee weken, in 2017 komt er in principe één introweek voor alle nieuwelingen.

Het einde van de introductieweek wordt deze editie voor het eerst met alle TU/e’ers gevierd, met verschillende optredens en foodtrucks. De cantus was twee jaar geleden voor het laatst en vorig jaar is het waterfestijn Splash daarvoor in de plaats gekomen. Maar dat was geen doorslaand succes bleek uit evaluaties, zo vertelt introcommissielid Wouter Witkamp. “Het was voor een kort moment leuk. We willen dit jaar de hele TU/e-community betrekken en we willen knallen aan het einde.” Die middag wordt ook een groepsfoto gemaakt van alle introkids.

Ook de opening ziet er nu anders uit: in plaats van een science quiz komt er een science show, waarbij verschillende opleidingen demo’s geven met opstellingen. Dinsdag is de Green Strip Market, waar de verenigingen zich presenteren en daar wordt ook symfonieorkest Ensuite een (groot) podium geboden, omdat hun optreden tijdens Muziek op de Dommel vanwege slecht weer was afgelast. Woensdagavond kunnen de introkids kennismaken met Eindhoven By night. “Het is meer dan een kroegentocht”, benadrukt introcommissielid Laurens van der Schaft. “We willen ze laten zien dat de stad meer te bieden heeft dan de grootste en meest bekende kroegen. Het gaat om het ontdekken van het studentenleven en de diversiteit van Eindhoven.”

Deze editie wordt meer gebruik gemaakt van het Fluxgrasveld- deels om dat terrein ook meer te benutten, deels omdat omwonenden vorig jaar geluidsoverlast hebben ervaren van de activiteiten bij het KOE-veld. Verder zijn in het programma onder meer  kennismakingsspelletjes, businesscases, eten bij de studieverenigingen en een stadstour opgenomen.

De internationale studenten, die een week eerder beginnen met de Intro, krijgen meer trainingen dan voorgaande jaren en worden onder meer wegwijs gemaakt in het onderwijsmodel van de TU/e. Het is de bedoeling dat in 2017 één centrale introweek komt, met zowel Nederlandse als internationale studenten, vertelt introcoördinator Jeanette Schoumacher. Internationale studenten moeten de week daarvoor al wel in Nederland zijn, om zich te laten testen op tuberculose.

Deze intro worden zo’n 2600 introgangers verwacht (inclusief begeleidende intropapa’s en –mama’s), waarvan zo’n 2300 nuldejaars zijn. Dit zijn schattingen, definitieve cijfers heeft de Centrale Intro Commissie nog niet.