Illustratie | Marc Weikamp

Van méér-méér-méér ingenieurs naar beter selecteren aan de poort

De aankondiging van studentenstops bij de vier technische universiteiten veroorzaakt heel wat commotie. Het bedrijfsleven wil er niet aan en ook onderwijsminister Jet Bussemaker was ontstemd. Later toonde ze er toch begrip voor, maar op de roep om extra geld, zo’n vierhonderd miljoen, reageerde ze korzelig.

Dinsdag werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen waardoor Bussemaker nu toch serieus aan het werk moet. In het komend voorjaar moet ze de Kamer laten weten hoe ze de financiële knelpunten en de capaciteitsproblemen bij de vier TU’s denkt aan te gaan pakken.

De TU/e heeft ondertussen ook genoeg huiswerk te doen. Cursor trok de afgelopen weken de universiteit in en sprak met diverse betrokkenen om te achterhalen wat de motieven zijn voor de invoering van de studentenstops en wat het voor de komende periode gaat betekenen.

Lees dit achtergrondverhaal in Cursor 5.