Genomineerde dames, Lisa tweede van links. Foto | Driek van der Stam

Sportgalaprijzen voor Lisa Scheenaard en Marco van Erp

Roeister Lisa Scheenaard en atleet Marco van Erp zijn woensdagavond door studentensportkoepel ESSF uitgeroepen tot sportvrouw en sportman van het jaar. Dat gebeurde tijdens het sportgala in Café Thomas. De titel ‘sportteam van het jaar’ gaat naar Team Eindhoven. Het Studentensportcentrum maakte tevens de plannen voor zijn lustrumjaar bekend.

Op het moment dat Bouwkundestudent Lisa Scheenaard haar trofee vast heeft, knalt het Thêta-lied door Café Thomas. Naast haar zingt Merlijn Borneman (rugbyster, ook genomineerd) uit volle borst mee. Zwemster Elise Pennings, de derde kanshebster, kijkt glimlachend toe. Scheenaard weet hoe het voelt op het ESSF-podium; meermalen was ze genomineerd, in 2012 won ze ook.

De studente, die tijdens de Olympische Spelen in Rio was als reserve, is het meest trots op de snelheid die ze in de (eenpersoons) skiff heeft laten zien. “Ik heb de tweede tijd ooit in een skiff gehaald. Als ik één seconde sneller was geweest, had ik een Nederlands record gehaald.” Haar gewonnen beeldje mag in de bestuurskamer van de Eindhovense studentenroeivereniging staan; dat van 2012 staat in haar eigen kamer.

Dat van de genomineerde sportmannen - Frank Tijdink (Thêta), Joris van Alphen (studentengolfvereniging De Club) en Marco van Erp (studentenatletiekvereniging Asterix) - de laatste verkozen is, verbaast hem zelf. “Als ik die andere twee zie - die zijn zó sterk. Ik ben echt heel blij.” Van Erp krijgt zijn beeldje voor sportman van het jaar uitgereikt door vakjurylid en TU/e-bestuurder Jo van Ham en het lijkt of hij het niet loslaat voor hij op zijn kamer is.

Werktuigbouwkundestudent Van Erp loopt naast baanafstanden ook lange afstanden. “Mijn beste prestatie op de baan is dat ik twee keer meedeed aan het NK steeplechase. Mijn laatste prestatie is dat ik de afgelopen halve marathon van Eindhoven in 1.13.58 liep - daarmee was ik de elfde Nederlander.”

Team Eindhoven wordt uitgeroepen tot sportteam van het jaar. De ploeg bestaat uit atleten uit de regio, onder wie leden van studentenclub Asterix. Zij zijn volgens Roderik Blok van de ESSF Sportgalacommissie team van het jaar vanwege de prestatie bij de Batavierenrace, “maar ook omdat zij ertoe hebben bijgedragen dat Eindhoven tijdens het NSK Teams is verkozen tot beste studentenatletiekstad van Nederland.”

Na de awardceremonie mag turn- en cheerleadingvereniging Suca de vloer van het café gebruiken voor een demonstratie op de lange mat. Salto’s en andere acrobatische oefeningen brengen het publiek aan het klappen en joelen.

Voor de prijsuitreiking greep Wim Koch de kans om te vertellen welke festiviteiten georganiseerd worden ter ere van het vijftigjarig bestaan van het Studentensportcentrum, waarvan hij directeur is. “Noteer 31 mei 2017 alvast in jullie agenda”, adviseerde hij, wijzend op de dag dat het sportcentrum daadwerkelijk vijftig jaar bestaat.

Er komt die dag een groot feest voor alle sportkaarthouders, TU/e-studenten en -medewerkers, SSC-docenten en alumni. De precieze invulling van het evenement is nog niet bekend, maar de bedoeling is volgens Koch dat het een combinatie wordt van een 'walk down memorylane' en vooruitkijken naar de toekomst van het sportcentrum.

31 mei is ook de laatste dag van SSC’s 50 Days Challenge. In de vijftig dagen naar 31 mei 2017 toe (dus vanaf 12 april) worden iedere dag uitdagingen aangeboden waarbij zoveel mogelijk studenten en medewerkers in actie kunnen komen. Voorbeelden van challenges kunnen zijn: beschrijf in vijftig woorden wat het SSC voor je betekent, doe vijftig buikspieroefeningen of zwem vijftig baantjes tijdens het vrij zwemmen.

De meest actieve, creatieve en fanatieke deelnemers worden op 31 mei in het zonnetje gezet.