Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij 'Niet te geleuve'

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: 'Niet te geleuve' in de Jeroen Boschlaan 189 en 191.

Aantal bewoners: zes.
Meest trots op: het straatnaambordje.
Schamen zich voor: binnenkant van het keukenkastje met schoonmaakspul.
Studentenhuis sinds: studentenheugenis.
Huurprijs: 305, 315 of 325 euro.
Bijzonderste bewoner: Gosse Bijlenga, tweedejaars Werktuigbouwkunde. Is pas na een half jaar zijn kamer wat gaan inrichten.

Foto's | Bart van Overbeeke

Op de bovenste verdieping van een portiekflat aan de Jeroen Boschlaan zijn twee appartementen samengevoegd tot één studentenhuis. Niet letterlijk; er is geen muur doorgebroken. Maar het is een wonder dat de drempels onder voordeuren 189 en 191 niet zijn weggesleten; zó vaak gaan de zes jongens op en neer.

Stef Voermans (derdejaars Technische Natuurkunde), Joost Kraakman (eerstejaars Scheikundige Technologie) en Koen de Raad (derdejaars Web Science) glunderen op hun balkon. Hier zitten ze geregeld te barbecueën. Naast elkaar dan, het bordje op schoot. Dit balkon is het favoriete deel van het huis.

De twee keukens. In een wordt gekookt, in de andere gegeten. Dáár hangt dan ook de grote trots van de bewoners: een reflecterend straatnaambord met ‘Jeroen Boschlaan, schilder overleden 1516’ erop.

Projectje van Stef en Koen. Samen maakten ze een coil gun, een elektromagnetisch pistool waarmee je een spijker kunt wegschieten. Theorie: met vier batterijen laad je de condensator en de verkregen 300 volt schiet de spijker loeihard weg. Praktijk: de spijker vliegt met een boogje en zegt: ‘pmmm’.

Voor dit plaatje schamen de jongens zich het meest. En dan denkt Cursor: dat valt toch wel mee? Wij hebben wel eens goordere binnenkanten van keukenkastjes gezien. Vooral als daar schoonmaakmiddelen in staan.