Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Huize MATELOOS

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: Huize MATELOOS, Kruisstraat 170.

Aantal bewoners:Vier. Allevier vierdejaars Psychology & Technology-studenten, allevier actief bij Intermate.
Meest trots op: emailaccount iedereen@huizemateloos.nl, het eerste huisfeest van afgelopen februari én de vermelding op Google Maps.
Schamen zich voor: niet voor de rotzooi, niet voor de stank, niet voor de naaktfoto’s.
Studentenhuis sinds:  lange tijd. Het heet nu één jaar MATELOOS.
Huurprijs: 350 euro.
Bijzonderste bewoner: Joost van der Heide (zie foto).

Foto's | Bart van Overbeeke

In hun woonkamer zitten (v.l.n.r.) Toby Serier, Bas Schleijpen, Joris van Rijn en Rodger van der Heijden. Ze zijn vaker samen op vakantie geweest dan dat ze een huisfeest gaven (2 versus 1). De herinneringen zijn geweldig. Voor de eerste vakantie hebben ze voor 500 euro een Citroën Xantia uit 1998 gekocht. Die bleek minder sterk dan hun vriendschap.

Aan de Kruisstraat is wel een brievenbus, maar geen ingang voor nummer 170. Je moet achterom, via de ‘voorraadkast’ van het restaurant waarboven het studentenhuis is, over een enge (want smalle) vluchttrap naar het dakterrasje om de ingang te vinden.

Vanaf dit plat dak zijn de TU/e-letters op Vertigo te zien.

25 ½ Playmates hangen in het trapgat. De vier Bouwkundestudenten die hier minstens zeven jaren voor de P&T-jongens woonden, zijn ervoor verantwoordelijk. Joris, Bas, Toby en Rodger vinden het best. In Huize MATELOOS kan alles.

Joost van der Heide woont hier niet. Maar hij blijft zó vaak slapen (“meestal bewust”, zegt Rodger) dat zijn studiegenoten speciaal lenzenvloeistof voor hem gekocht hebben. Lief!

Déze deur niet intrappen zoals de vorige, Nathalie! Omdat Joris de deur op slot had en Nathalie en anderen daar spullen uit móesten hebben, kwam ze tot die wanhoopsdaad. De kapotte deur eindigde op een barbecue. Met deze deur zijn de jongens vanaf de Gamma aan de Kanaaldijk naar huis gelopen.