TU/e tweemaal in Times-ranking per discipline

De TU/e hoort in twee disciplines bij de wereldwijde top-100 volgens Times Higher Education. In de 'World University Rankings 2016-2017 results by subject' staat de TU/e op 64 in Engineering and Technology en op 75 in de lijst voor Computer Science. Vorige week verscheen de integrale ranglijst van Times Higher Education van universiteiten wereldwijd. Daarin staat de TU/e op 177.

In de woensdag verschenen ranking wordt beter zichtbaar hoe universiteiten presteren binnen één van de acht vak- en kennisgebieden, waaronder Arts & Humanities, Engineering & Technology, Computer Science en Physical Science.

De samenstellers noemen het opvallend dat in wezen veertien universiteiten de dienst uitmaken in de lijst. De top-vijf van iedere discipline kent nagenoeg dezelfde namen: Stanford University, Yale University, University of Chicago, Harvard University, Princeton University, Massachusetts Institute of Technology, California Institute of Technology, Georgia Institute of Technology, de University of California, Berkeley (allen USA) en de University of Oxford, University of Cambridge, Imperial College London de University College London in Groot-Brittannië. De enige exoot tussen de Amerikanen en Engelsen is ETH Zurich - Swiss Federal Institute of Technology Zurich.

Aziatische universiteiten zijn bezig met een opmars. De Peking University staat inmiddels 35e in Social Sciences en Tsinghua op 34 in Physical Sciences

De totaalscore per discipline is opgebouwd uit vijf criteria: onderwijs, internationalisering, relatie met de industrie, onderzoek en wetenschappelijke citaties. Binnen het vakgebied Engineering and Technology scoort de TU/e een 47,3 voor onderwijs, 70,4 voor internationalisering, 44,9 voor haar banden met de industrie, 57,8 voor haar onderzoek en 81,0 voor citaties. Eindhovens overall-score komt hiermee op 61,3.

Op de lijst voor Computer Science scoort de TU/e overal 54,4. De universiteit krijgt 32,4 punten voor haar onderwijs, 72,2 punten voor internationalisering, 45,8 voor haar relaties met het bedrijfsleven, 48,4 voor onderzoek en 81,5 voor haar citaties. Het is voor het eerst dat de TU/e in de top honderd staat van deze deelranking. Vorig jaar stond de universiteit nog op nummer 86 in de deelranglijst Physical Sciences; dit jaar valt de TU/e daar buiten de top honderd.

Alle noteringen van de TU/e in de ranking van Times Higher Education zijn hier te vinden.

Bron: Persteam TU/e