Forse stijging vroege vooraanmelders TU/e

Half januari hadden zich 657 scholieren aangemeld voor een bacheloropleiding aan de TU/e. Vorig jaar rond deze tijd waren dat er 390: een stijging van ruim 68 procent. Een forse stijging, maar dean Lex Lemmens van het Bachelor College hecht er nog niet teveel waarde aan: “Het is veel te vroeg om hier ook maar iets zinnigs over te zeggen”.

Alle TU/e-bacheloropleidingen zitten in de lift, zo blijkt uit de cijfers van 16 januari. Vooral Industrial Design (108 vooraanmeldingen versus 52 vorig jaar) en Technische Bedrijfskunde (67 tegenover 28) doen het goed onder de vroege aanmelders. De groei is het meest zichtbaar onder mannelijke scholieren: een stijging van 83 procent, ten opzichte van 38 procent bij de vrouwen.

Het patroon wijkt af van de jaren ervoor. Sinds 2012 steeg het aantal vooraanmelders op dit peilmoment ook wel (met uitzondering van 2015, maar ook toen kwam het aantal aanmeldingen uiteindelijk bóven dat van het voorgaande jaar), maar waren de groeipercentages aanzienlijk bescheidener dan nu.

Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, heeft geen directe verklaring voor de sterke groei in dit vroege stadium. Hij wijst erop dat ook aan andere Nederlandse universiteiten ten opzichte van vorig jaar een flinke stijging in de vooraanmeldingen te zien is. “Het is dus niet waarschijnlijk dat de stijging vooral veroorzaakt wordt door wat wij doen.”

Henny van Dijk van het Communicatie Expertise Centrum benadrukt bovendien dat vooraanmeldingen nog geen inschrijvingen zijn. Scholieren kunnen zich voor maximaal vier opleidingen ‘vooraanmelden’. Ook Lemmens is er nuchter onder: “Pas op 1 mei weten we heel duidelijk wat er aan de hand is”. Om er met een knipoog aan toe te voegen: “In mijn glazen bol zie ik een lichte stijging van rond de vijf procent”.

In totaal hadden zich half januari 33.398 scholieren (voor)aangemeld voor een universitaire bacheloropleiding in Nederland. De vooraanmeldingscijfers stegen aan alle dertien Nederlandse universiteiten. Onder andere de Universiteit van Tilburg springt daarbij in het oog, met een meer dan ruime verdubbeling van 622 (begin 2016) naar 1.429 belangstellenden nu.

Voor wat betreft de technische universiteiten: in Delft stond de teller half januari op 2.769 (tegenover 2.133 vorig jaar), in Twente op 974 (versus 806). Samen met de TU/e komen ze daarmee op dit moment op een marktaandeel van 11,6 procent.