‘Beheerste groei’ vooraanmeldingen TU/e

De groei van de vooraanmeldingen voor de bacheloropleidingen aan de TU/e lag op 2 mei iets hoger dan een jaar daarvoor: 5,9 procent ten opzichte van 4,4 procent. In absolute cijfers gaat het om 2.118 studiekiezers. De instroom van internationale bachelors, waarvoor nu de toelatingsprocedures lopen, is bij deze cijfers nog niet meegenomen. Rector Frank Baaijens is verheugd met deze "beheerste groei".

Baaijens zegt in een eerste reactie verheugd te zijn dat de TU/e de verdubbeling van de instroom die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden, lijkt vast te houden en dat het ook lukt om die instroom beheerst te laten groeien. “Dat stelt ons in staat de hoge kwaliteit van onze opleidingen, met veel persoonlijke aandacht voor onze studenten, te borgen”, aldus Baaijens.

Technische Informatica (+ 45,1 procent) en Technische Wiskunde (+ 44,6 procent) zijn procentueel de sterkste stijgers aan de TU/e. In absolute cijfers gaat het dan om respectievelijk 249 en 111 studiekiezers. Technische Natuurkunde volgt met een groei van 19,8 procent, wat neerkomt op 192 vooraanmeldingen.

Voor de nieuwe bachelor Data Science, waarvoor de inschrijving onlangs is opengegaan, zijn nu 29 vooraanmeldingen binnen. Op dit moment is nog niet duidelijk of er wellicht nog een verschuiving gaat plaatsvinden van studiekiezers voor Technische Informatica naar Data Science. Dat gaat men de komende weken monitoren.

Vier opleidingen leveren in ten opzichte van vorig jaar: Electrical Engineering (-19,1 procent), Bouwkunde (-13,6 procent), Technische Bedrijfskunde (-12,1 procent) en Werktuigbouwkunde (-0,6 procent). Die laatste opleiding blijft in absolute cijfers wel de grootste met 285 vooraanmeldingen, op de voet gevolgd door Biomedische Technologie (269).

Ook het aandeel vrouwen is ditmaal weer iets toegenomen: van de 2.118 vooraanmelders zijn 1.518 man (72 procent) en 600 vrouw (28 procent). Afgezet tegen het aandeel vrouwen van vorig jaar betekent dit een groei van dertien procent. Baaijens zegt trots te zijn dat dit percentage is toegenomen. Bij de opleidingen Biomedische Technologie en Industrial Design overstijgt het aantal vrouwelijke vooraanmelders zelfs de mannelijke.

Afgezet tegen de cijfers van Twente (+21,7 procent) en Delft (+10,2 procent) mag de toename van de vooraanmeldingen aan de TU/e bescheiden genoemd worden. Twente komt met haar groeicijfer uit op een derde plaats achter de Radboud Universiteit Nijmegen (+27 procent) en de Universiteit van Tilburg (+23,2 procent).

In absolute cijfers en gebaseerd op de vooraanmeldingscijfers zou de Erasmus Universiteit Rotterdam (+15,6 procent) komend collegejaar de grootste instroom aan eerstejaars mogen verwachten met een totaal van 9.052 studenten. In Utrecht (+1,8 procent), Maastricht (+3,1 procent) en Leiden (+4,4 procent) liggen de groeicijfers nog iets lager dan aan de TU/e. Het totale marktaandeel van de TU/e komt uit op 2,9 procent.