Hulpdiensten rukken uit voor drie incidenten op campus

Een bouwvakker in het TU/e-gebouw Atlas is donderdagochtend tijdens zijn werkzaamheden één verdieping naar beneden gevallen. Hij werd met een speciaal aangerukte hoogwerker buitenom naar beneden gehaald. De hulpdiensten rukten vanochtend ook uit voor twee eerstehulpgevallen elders op de campus.

Het was even een komen en gaan van zwaailichten en sirenes op het TU/e-terrein, kort voor het middaguur. Zo rukten brandweer, ambulance en politie uit naar Atlas, waar een bouwvakker iets voor twaalven van de derde naar de tweede verdieping was gevallen. De verdiepingsvloeren in het voormalig Hoofdgebouw - dat momenteel wordt gerenoveerd en waar dagelijks honderden mensen aan het werk zijn - zijn deels open, “het is daar één grote bouwplaats”, aldus Eric van der Heijden van de TU/e-brandweer.

De omstandigheden waaronder de bouwvakker is gevallen, kent Van der Heijden niet. Hij weet wel dat het slachtoffer op een betonnen vloer terechtkwam, met flinke pijn kampte, maar niet buiten bewustzijn is geweest. De bouwvakker is met een speciale hoogwerker van de brandweer langs de buitenkant van het gebouw naar beneden gebracht en met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Over de aard van zijn verwondingen of hoe de man er nu aan toe is, kan Van der Heijden niks zeggen.

Het gebouw is volgens hem niet ontruimd geweest, afgezien van de tweede verdieping. “Het was bovendien net schafttijd, veel bouwvakkers waren al buiten.”

Studente onwel

Vrijwel gelijktijdig kwam er ook een melding vanuit het Multimediapaviljoen, waar een studente onwel was geworden. Het slachtoffer, zo weet Hay Becks van de TU/e-beveiliging, was eerder deze week geopereerd aan haar been “en had daar nog steeds flinke pijn van”.

De studente is volgens hem een paar minuten buiten bewustzijn geweest. Er is eerste hulp verleend door de aanwezigen bij een EHBO-cursus die toevallig net gaande was in hetzelfde gebouw; daarna is de studente per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Een uur eerder was ook al een ziekenwagen uitgerukt naar het TNO-gebouw aan de zuidkant van de campus. Een man, een medewerker van TNO, had geklaagd over pijn op de borst. Hij hoefde niet mee met de ambulance, maar is door een taxi voor controle naar het ziekenhuis vervoerd.