Intro 2018 | Spelen met vuur terwijl de mama’s slapen

Lydia en Janine heten ze. De mama’s van groep 6 van Industria, alias Netnix. En naar verluidt liggen ze deze donderdagmiddag thuis te pitten, niet gehinderd door enig ouderlijk verantwoordelijkheidsgevoel, terwijl vier van hun kinderen op de campus met vuur spelen.

Eigenlijk waren ze op weg naar de workshop bierbrouwen, vertelt het ietwat doelloze viertal. Hun introgroepje (een uitgebalanceerde mix van bachelor- en pre-masterstudenten) werd pas wat later dan alle andere geformeerd, waardoor dit “samengeraapte zooitje” (hun woorden) zich uiteindelijk niet meer kon inschrijven voor de workshops van vandaag.

De vlammen op het KOE-veld trekken echter hun aandacht. Of eigenlijk vooral de aandacht van mannetjesputter Frank. “Frank met -que”, jokt groepsgenoot Mellamel, die trouwens ook niet zo heet. De fik erin, lekker. Kan ook prima, want geen mens (of moeder) die ze op let. Intromama’s Lydia en Janine liggen namelijk thuis te slapen, stellen de vier pre-masterstudenten. Ze schudden meewarig de hoofden. “Gelukkig zijn wij ouder dan zij, en heel zelfstandig en verantwoordelijk.”

Bovendien zijn daar de mannen van studentenvereniging SSRE en die weten sowieso wat ze doen. Vooral de mannen van Het Vikingendispuut Ragnarøk, waar bij gelegenheid (lees: feest) ballonnen aan een muur worden gehangen om ze vervolgens al spuwend kapot te vlammen.

Glimmende kinnen

Van de vlammenwerpers van SSRE, de kinnen glad en glimmend van de lampolie, leren de introkids vandaag over het belang van vernevelen - want alleen dan vat de lampolie, die ze tussen hun lippen door naar buiten moeten zien te persen, vlam. De heren van Netnix proesten en blazen dat het een lieve lust is.

“Eigenlijk viel het wel mee”, zegt Franque nabeschouwend. “Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn.” “Ja, was chill”, mompelt Mellamel erachteraan. Alleen die lampolie in je mond is een beetje jammer. “Het smaakt naar frituurvet”, had iemand van SSRE al verteld. Vraag ons niet waarom hij dat weet.

Olie uit je neus

De twee dames van dit kwartet, die zich nog wél aan de eerste sproei-oefening met water wagen, laten het echte werk trouwens aan zich voorbijgaan. “Ik moet teveel lachen. De lampolie komt zelfs uit mijn neus”, verklaart Roos, die volgens Franque eigenlijk Tulp heet. Om vervolgens te bekennen: “Ik ben eigenlijk gewoon bang”. Jaco-Baco, alias De Halve Tukker, vertrouwt vooral de draaiende wind voor geen meter: “Ik wil mijn haar graag houden”.

En oh ja, of we nog even willen vermelden dat introkid 'Sylvana Simons' vandaag te laat was en, speciaal voor de mama’s, dat slapen voor apen is. En komt dit er écht allemaal in? Check.

P.S. Wie dan de vuurspuwende vrouw op de foto hieronder is? Dat is Brechtje, van wiskundegroep 17 (Ding Dong Beerpong). Er zijn zo’n drieëntwintig tussentijdse ‘oh-mijn-gods’ voor nodig om zich er mentaal doorheen te bluffen, maar dan heb je wél een fraaie vlam.