Dansen bij Footloose. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2018 | Cultuur in Luna

Dansen op Zouk in bijpassende Caribische temperaturen? Spelen dat je een door zombies overvallen schipbreukeling bent? Een kazoo winnen? Je onderdompelen in de Japanse cultuur? Het kan in Luna, waar de studentencultuurverenigingen zich vandaag presenteerden.

Het was de eerste keer dat de cultuurverenigingen een lichting potentiële nieuwe leden mocht ontvangen in Luna – tot vorig jaar huisden de cultuurclubs in De Bunker aan de overzijde van de Kennedylaan.

Japan

Een deel van de galerij van de eerste verdieping, met uitzicht op de Spar, werd ingenomen door Kinjin – een thuis voor liefhebbers Japanse cultuur, van karaoke, bordspellen als Go, tot de taal en theeceremonies. Woensdagmiddag was het karaoke in de collegezaal. ‘You give love a bad name’ van Bon Jovi, bijvoorbeeld, wat dan weer niet heel Japans klonk uit de monden van aankomend werktuigbouwers. Of nou ja, eigenlijk klonk het – met alle respect – helemaal niet.

Rollenspel

Ook de Knights of the Kitchen Table, voor fans van bord- en rollenspellen, deden stevig hun best om zieltjes te winnen voor hun club. De argeloze Introgangers werden daarvoor pardoes aangemonsterd op een virtueel schip, dat vervolgens direct schipbreuk leed op een door zombies bevolkt eiland. Spelleider Henk van de Knights (met de aanbeveling van de intromama “hij is ook van Japie”) speelde zijn rol met verve, en kreeg de introkids zowaar mee in zijn fantasiewereld. Dan helpt het dat je al tweeënhalve dag (en nacht) met elkaar rondstruint. De chemie binnen dit groepje aankomend scheikundigen was in ieder geval duidelijk goed.

Tropisch

In de kelder van Luna, verdiepingen -1 en -2, lieten onder meer muziekverenigingen Quadrivium (klassiek) en Studentproof (jazz en aanverwante stijlen) zich zien middels een gezamenlijke quiz, waarbij één van de studenten op een kazoo (een soort fluitje) de melodie moest spelen die hij op zijn hoofdtelefoon hoorde. De prijs voor de beste quizkandidaten: een kazoo.

Bij dansvereniging Footloose, tot slot, mochten de Introgangers zelf kiezen of ze wat losse ‘moves’ wilden proberen of een echte ‘choreo’. En dat bij een graadje of 28. Dat is volgens de aanwezige leden van de dansclub al de hele zomer het geval: de airconditioning werkt namelijk nog altijd niet. Voor de gelegenheid is een ventilator geleend van de brandweer, die in een hoek van de dansruimte is neergezet. Die is echter niet gemaakt om continu te draaien en moet daarom regelmatig een halfuur uit, vertelt een Footloose-lid. Maar ja, de tropische temperaturen passen dan wel weer bij de warmbloedige dansen als de Salsa en de Frans-Caribische muziekstijl Zouk die vandaag de revue passeerden.