Marie Curie

Acht Marie Curie Fellows naar TU/e

Er gaan dit jaar acht postdocs aan de TU/e van start met een Marie Curie Individual Fellowship. Deze Europese beurs biedt de jonge wetenschappers de mogelijkheid om twee jaar onderzoek te doen binnen een Eindhovense vakgroep. Zeven van hen – vier vrouwen en drie mannen – komen voor twee jaar naar de TU/e. Eén wordt eerst twee jaar gedetacheerd naar de University of Toronto, voordat hij voor een jaar aan de slag gaat bij Technische Natuurkunde.

De Marie Curie Individual Fellowships worden elk jaar toegekend. Vorig jaar kwamen er drie onderzoekers mee naar de TU/e. Acht is dus een mooie score, beaamt Liaison Officer Karoline Duijvesz van het TU/e Innovation Lab. Specifieke redenen voor dit succes kan ze niet noemen, wel weet ze dat het aantal aanvragen dit jaar met 24 een stuk hoger lag dan bijvoorbeeld vorig jaar.

“We merken in algemene zin wel dat er steeds meer aandacht komt voor persoonlijke subsidies. Tegenwoordig kunnen we online zien wanneer iemand een account heeft aangemaakt voor een dergelijke subsidie met de TU/e als beoogd gastinstituut.” Die onderzoekers wordt vervolgens ondersteuning aangeboden vanuit het Research Support Office, vertelt Duijvesz. “Dat kan met name nuttig voor ze zijn bij het beargumenteren waarom de TU/e de beste plek is om hun onderzoek uit te voeren.”

Global Grant

De gehonoreerde aanvragen behelzen zeven zogeheten European Grants waarmee onderzoekers voor twee jaar naar de TU/e komen. Alleen Emiel Visser krijgt een Global Grant, die hem in staat stelt om eerst twee jaar aan de University of Toronto te gaan werken in Canada, alvorens hij mag beginnen bij TU/e-faculteit Technische Natuurkunde, in de groep Molecular Biosensing for Medical Diagnostics.

De faculteiten Electrical Engineering, Industrial Engineering & Innovation Sciences en Werktuigbouwkunde mogen ook elk een Marie Curie Fellow verwelkomen, net als de groep van universiteitshoogleraar Bert Meijer – onder de vlag van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS). Scheikundige Technologie slaat de grootste slag, met drie fellowships, waaronder twee in de groep Micro Flow Chemistry and Process Technology, onder supervisie van universitair hoofddocent Timothy Noël.

Kunstmatig blad

Noël is uiteraard zeer geluukig met zijn twee nieuwe medewerkers. “Dat is een understatement; met hen kunnen we toch weer een paar jaar voort.” De Marie Curie Fellowships zijn volgens hem de geijkte methode om postdocs aan te kunnen stellen. Deze keer hadden zich vier kandidaten bij hem gemeld, waarvan er dus twee een Fellowship binnensleepten.

“Ik heb één keer eerder een fellow gehad, zo’n vijf jaar geleden. Maar ik merk dat de laatste tijd getalenteerde onderzoekers sneller op me af komen. Dat komt ongetwijfeld door onze mooie publicaties van de afgelopen tijd, zoals over het artificiële blad dat we hebben gemaakt. Dat heeft ook veel mooie publiciteit opgeleverd. Daarnaast helpt het dat we ons positioneren op het grensvlak van de procestechnologie en de organische chemie. Daardoor oogsten we van twee kanten.”

Competitiever

Het is overigens niet de eerste keer dat er acht Marie Curie Fellows naar Eindhoven komen. Dat was eerder al het geval in 2010, onder de voorloper van het huidige Europese financieringsprogramma Horizon 2020. Helemaal te vergelijken is dat volgens expert Duijvesz echter niet. “Deze subsidies worden elk jaar competitiever.”