Foto | Bart van Overbeeke

Asterix: baan bijna terug én eerste echte NK Beerchase

Studentenatletiekvereniging Asterix hoopt over een paar weken weer gebruik te kunnen maken van haar vertrouwde trainingsbaan op sportpark De Hondsheuvels. De baan moest worden gerenoveerd, maar bij de aanleg van de asfalt ondergrond werden in eerste instantie fouten gemaakt. Zijn jaarlijkse baanwedstrijd, inclusief het eerste officiële NK Beerchase, houdt de club komende vrijdag nog op zijn tijdelijke trainingsstek in Best.

Bijna een jaar zitten sportvereniging Asterix en haar collega’s van Eindhoven Atletiek nu zonder hun baan op De Hondsheuvels. De atleten weken daarom uit naar de baan van AV Generaal Michaëlis in Best - al vonden sommige anderen dat toch net te ver, weet Asterix-voorzitter Michiel Ruland. Hij zag het ledenbestand van de club afgelopen jaar slinken van circa honderd naar een kleine tachtig leden: “In het nieuwe jaar, als onze baan in Eindhoven weer open is, hopen we weer te kunnen groeien”.

Het Studentensportcentrum, dat de atletiekbaan huurt van de gemeente Eindhoven, kreeg overigens een financiële compensatie voor het tijdelijk wegvallen van de accommodatie. Over de hoogte van deze tegemoetkoming vanuit de gemeente mag Ruland niks zeggen (“er is onderling afgesproken dat er openlijk geen bedragen zouden worden genoemd”), wel dat Asterix een deel daarvan heeft gekregen - als tegemoetkoming vanwege het geslonken ledenaantal, maar ook vanwege de extra kosten die leden nu moeten maken om in Best te trainen.

Laatste hand aan nieuwe baan

Dat laatste duurt overigens niet lang meer; op De Hondsheuvels wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de vernieuwde baan. Volgens Ruland is er de afgelopen maanden, steeds wanneer de weersomstandigheden het toelieten, flink doorgewerkt. De eerder afgekeurde asfalt ondergrond werd hersteld en het parcours is inmiddels helemaal voorzien van een nieuwe tartan-toplaag (een soort rubber). De baan moet nu nog worden geschilderd, waarna de belijning wordt aangebracht. Ruland: “We hopen halverwege juni de baan weer op te kunnen.”

Asterix’ jaarlijkse baanwedstrijd vindt komende vrijdagavond (1 juni) echter nog plaats in Best en is eenmalig samengevoegd met Circuit 14 - een wedstrijd binnen de regionale competitie (van atletiekregio 14, waar Eindhoven onder valt). Op dit moment hebben zich zo’n honderdtien atleten aangemeld, maar mensen kunnen zich tot op de dag zelf nog inschrijven. Er staan onder andere een sprintmeerkamp en werpmeerkamp op het programma.

NK-status voor Beerchase

De dag wordt afgesloten met de binnen Asterix al jaren bekende Beerchase: een bierestafette waarbij lopers (verenigd in teams van drie) ieder vijf keer tweehonderd meter lopen. “Na elke tweehonderd meter moet je een biertje drinken, dat op moet zijn voordat de volgende loper weer bij jou is”, verheldert Ruland.

Vanaf dit jaar is de bierestafette niet slechts meer een ludieke studentikoze bedoeling; Asterix heeft van NOC*NSF groen licht gekregen om van het evenement een officieel Nederlands kampioenschap te maken. “We hebben een heel reglement moeten opstellen, en de tijden worden straks niet meer met de hand geklokt, maar met dezelfde highspeed camera’s die bij echte wedstrijden worden gebruikt.”

Ruland houdt er rekening mee dat het eerste NK Beerchase, vanwege de locatie in Best, nog niet héél veel deelnemers zal trekken, “maar we hopen dat vanaf volgend jaar veel studenten aanspraak willen komen maken op de titel”.