Ensuite zoekt Maestro

Is Frank Baaijens, de man die sinds 2014 als rector magnificus de TU/e leidt, ook in staat een klassiek orkest in het gareel te houden? Daar komen we achter op zondag 8 december wanneer hij deelneemt aan een concert van studentensymfonieorkest Ensuite van ESMG Quadrivium in de stijl van het tv-programma 'Maestro'. Hij neemt het op tegen drie andere kandidaten.

foto Ensuite

Vanwege het elfde lustrum van Quadrivium organiseert ondervereniging Ensuite een Maestro-project. De naam ‘Maestro’ komt van het gelijknamige televisieprogramma waarin onervaren dirigenten beoordeeld worden op hun directiekunsten. Het is geen TU/e only-activiteit. Winston Schilp, trompettist en commissaris van Ensuite: “Een van onze doelen dit lustrumjaar is Quadrivium meer bekendheid te geven. Ook op middelbare scholen, met het oog op toekomstige leden, en in het bedrijfsleven, voor eventuele sponsorcontacten.”

Ensuite heeft daarom naar kandidaten gezocht binnen en buiten de campus en heeft naast Frank Baaijens ook de Eindhovense wethouder van cultuur Monique List enthousiast gekregen. Verder staan op de bok masterstudent Innovation Science, Evelien Nieuwenburg en Norbine Schalij, redacteur bij Cursor (en schrijfster van dit stuk). De vier gaan ieder twee korte stukken spelen van bijvoorbeeld Bizet, Brahms, Schubert en Prokofiev. In de jury zitten professionele dirigenten. “Als je de longen uit je lijf gezwaaid hebt, heb je recht op goede feedback”, zegt Winston.

“Dirigeren is stiekem best moeilijk”, gaat hij verder, “maar de deelnemers worden goed voorbereid met vier coachingsessies. De rector heeft er daarvan al één achter de rug. “Hij was duidelijk buiten zijn comfortzone en wist nauwelijks wat een vierkwartsmaat is. Maar hij lijkt wel een natuurtalent, want hij kreeg het binnen een avond al redelijk onder de knie."

Trompetspeler Winston is professionele dirigenten gewend. “Dat is toch heel anders. Een amateur kan wel eens vergeten ‘de één te slaan’ en daar raak ik van in de war. Ik probeer dan toch verder te gaan en focus op de concertmeester, de eerste violist aan de linkerhand van de dirigent. Dan lukt het nog wel.”

Nieuwe compositie

Behalve het Maestro-evenement is er op zondag 8 december een uitvoering van een compleet nieuwe compositie van Reza Namavar. In opdracht van de koepelorganisatie van studentenorkesten KONSO schreef hij ‘In de blauwe nacht’. Het zal van november tot februari vijfentwintig maal uitgevoerd worden door twaalf studentenorkesten in verschillende concertzalen door het hele land.

In Eindhoven wordt het bijzondere concert geleid door de reguliere dirigent Bart Partouns, die die middag ook Schuberts Rosamunde overture zal uitvoeren. Volgens Winston staat de opdrachtcompositie in enorm contrast met de klassieke gouwe ouwen van de maestro’s. “We krijgen moderne muziek met veel maatsoortwisselingen en interessante harmonieën.”

Het concert vindt plaats op zondag 8 december vanaf 16.00 in Atlas. Kaarten kunnen voor tien euro (vijf euro voor studenten) gekocht worden via SG.