Tuna’s en nazomerzon brengen stad weer even in vakantiesfeer

De Eindhovense binnenstad werd afgelopen weekend ondergedompeld in mediterrane sferen met het jaarlijkse Tunafestival. Twaalf groepen uit binnen- en buitenland zorgden, samen met organisatoren Tuna Ciudad de Luz en La Tuniña én een heerlijke nazomerzon, voor een driedaags muzikaal feest met traditiegetrouw een hoofdrol voor de liefde (en zelfs een huwelijksaanzoek).

Het dertiende Tunafestival werd vrijdagavond traditiegetrouw afgetrapt met de Pasa Bares, waarvoor de deelnemende studentenmuziekgroepen op kroegentocht gingen door De Bergen, het Stationskwartier en op de Markt. Op laatstgenoemd plein stond tevens de tent waar Tuna-groepen drie dagen lang optredens gaven - voor de lol, maar ook voor de eer en prijzen, die zaterdagavond werden uitgereikt.

De eerste prijs werd dit jaar gewonnen door Tuna Magisterio Malaga, op de voet gevolgd door Tuna Jerez de la Frontera en Tuna Universitaria Maastricht. Ook waren er prijzen voor onder anderen de beste show en beste solist.

Videoverslaggever Ward Jongelie en fotograaf Bart van Overbeeke lieten zich meevoeren op de Spaanse klanken; hun impressies van het Tunafestival zie je hieronder.