Beunbazen zoeken onderdak

ESAV De Beunbazen, de vereniging voor studenten die graag aan auto's sleutelen, is in de twee jaar dat ze bestaat enorm gegroeid, maar zou nog veel meer leden kunnen krijgen wanneer ze maar een goede overdekte plek met stalling en brug kunnen vinden. Tot nu toe komen de zestig leden bij elkaar op parkeerplaatsen. Dat is verre van ideaal, vindt oprichter Harald List.

“Oh, wat zouden we graag een clubhuis hebben”, zegt Automotivestudent Harald (op de hoofdfoto links) die voor de verandering eens op een grasveld staat met (een deel van) de auto’s die De Beunbazen met trots presenteren aan de Introgangers. Een plek waar ze samen kunnen klussen aan de auto’s die ze tweedehands kopen en tot glanzende bolides restaureren. “We willen onze spullen graag laten staan, de auto’s op een brug kunnen zetten en aan een bar nog wat napraten als we klaar zijn met sleutelen.” Maar zoiets is niet makkelijk gevonden, beseft hij. “De vloer moet ook nog tegen olie kunnen.”

Zolang er geen loods is, moeten De Beunbazen flink wat geïnteresseerde studenten ‘on hold’ zetten. Harald gokt dat er zo tien nieuwe leden bij zijn, als er een geschikt adres is. En dan heeft hij het nog niet over belangstellenden onder de nieuwe lichting studenten die begin deze week langsliep op veld MARA.

Parkeerplaats

In de eerste periode van bestaan (“de zaterdag voor de Intro van vorig jaar zijn we officieel ingeschreven bij de kamer van koophandel”) kwamen de autofanaten bij elkaar op Park Forum. Met wel twintig tot veertig auto’s tegelijk. “Niemand had last van ons, maar soms kwamen er anderen stoer om ons heen rijden. Dat gaf geluidsoverlast. Toen ons vriendelijk doch dringend verzocht werd door autoriteiten niet meer terug te komen, hebben we maar niet tegengesproken.” Nu zijn ze - tijdelijk - terechtgekomen op een antikraak-parkeerplaats bij het oude Philipshoofdgebouw aan de Boschdijk.

Auto’s zijn duur. Ook de oude DAFjes en Engelse MG’s die met Kevers, Audi’s en Toyota’s in bezit zijn van de De Beunbazen. “Sommige leden zeggen hun zuipleven er echt voor op. Ze willen geld besparen voor een koppeling van 120 euro of zo. Je snapt dat wij geen geld over hebben voor veel huur.”

Dus de boodschap is duidelijk en wie ergens een schuur weet, kan zich melden. Maar om een lang verhaal kort te maken (die Harald praat gewoon door als je hem niet stopt): Wanneer de ESAV geen clubhuis krijgt, gaan ze gewoon door op de wijze waarop ze nu samen komen. Ergens op een rustige plaats, buiten. Samen die auto’s aan de praat krijgen!