Beunbazen verliezen loods: opnieuw op zoek naar eigen plek

Het is een bitterzoet jaar voor E.S.A.V. De Beunbazen. Vorige week vierde de studentenvereniging voor autoliefhebbers nog het openingsfeest van het eerste lustrumjaar. Het is echter waarschijnlijk de laatste viering die plaats heeft gevonden in hun eigen loods; de huisbaas van het pand heeft het – zeer schappelijke – huurcontract opgezegd. Per 31 januari zitten De Beunbazen vooralsnog zonder onderkomen, mét een flinke inboedel die ergens heen moet.

foto Privécollectie

Vijfhonderd euro betalen De Beunbazen nu voor hun loods, het is een bijna onvoorstelbaar laag bedrag voor een pand binnen de ring. Maar juist de locatie maakt dat de studentenvereniging nu op zoek moet naar een nieuwe plek. Tegen de loods aan staat namelijk een woonhuis en de bewoner daarvan is klaar met het lawaai en de overlast van de studenten, die er dagelijks aan hun oldtimers komen klussen, vertelt Simon Bergman, commissaris externe betrekkingen van de vereniging. “Er gaan auto’s naar binnen en buiten, soms staat een motor nog even te draaien en soms moet je wat hameren of lawaai maken met een slijptol.” Dat dat wat overlast kan geven begrijpt hij wel.

Hoewel de studenten volgens Bergman voldeden aan het bestemmingsplan, de omgevingsregels en milieuregels en alleen tijdens werkuren voor ‘overlast’ zorgden, was dat niet voldoende om problemen met de buurman te voorkomen. “Het bezorgde de huisbaas te veel kopzorgen en daarom heeft hij het contract opgezegd.” Eind januari moeten de studenten mét hun hele inboedel het pand verlaten, en dat is nogal wat, zegt Bergman. “We hebben een hefbrug, drie werkbanken, een gasfornuis, was- en afwasmachine, gereedschap en ga zo maar door. Om die spullen alleen al op te kunnen slaan heb je veel ruimte nodig.” Alles ergens opslaan zou dus al veel geld kosten, maar dat is nog niets vergeleken bij de huidige prijzen voor een soortgelijke loods als die de studenten nu tot hun beschikking hebben. “Voor een ruimte met eigen garagedeur moet je denken aan 1500 tot 2000 euro per maand. Dat is snel gerekend zo’n 20.000 per jaar. Dat kunnen wij als vereniging niet opbrengen.”

Financiële steun

Bergman vraagt zich af of het zin heeft om alle spullen op te slaan in de hoop dat er een nieuwe betaalbare loods voorbijkomt. De vereniging ontvangt momenteel geen financiële steun van de universiteit en zonder die steun denkt hij dat het vrijwel onmogelijk zal zijn om een nieuwe locatie te huren. Het probleem daarbij is dat De Beunbazen niet onder een koepel vallen, legt community manager Erik de Jong uit. “De ondersteuning voor verenigingen wordt decentraal via de koepels geregeld. Als je daar niet onder valt kom je dus niet in aanmerking voor ondersteuning.”

Dat is jammer, vindt Bergman. De vereniging heeft volgens hem gezocht naar aansluiting bij een van de koepels, maar past nergens echt bij. “En om ons dan maar in allerlei bochten te wringen om maar die financiering te krijgen voelt gewoon niet goed.”

De Jong kan zich daar iets bij voorstellen, maar zegt dat het met het huidige beleid wel de enige manier is om financiële steun te krijgen. “Als andere optie heb ik geopperd dat ze gaan kijken bij studententeams. Daar ondersteunen we veel studenten die aan auto’s sleutelen. Maar daar moet je ook aan bepaalde criteria voldoen, natuurlijk.”

Over de Eindhovense Studenten Motorclub ‘De Asfalthappertjes’ – die Bergman aanhaalt als voorbeeld van een vereniging die wél zonder koepel financiële steun ontvangt – zegt De Jong dat die simpelweg veel mazzel heeft gehad en een regeling wist te organiseren toen de ondersteuning nog anders was ingericht en bestuurders andere beslissingen maakten. “Ik zou De Beunbazen aanraden om eens met De Asfalthappertjes te gaan praten, misschien kunnen ze wat voor elkaar betekenen.”

Uitstroom van leden

Mocht de vereniging geen betaalbare locatie kunnen vinden en ook geen financiering weten te regelen, dan zal moeten worden overwogen de handdoek helemaal in de ring te gooien wat betreft het vinden van een Loods, zegt Bergman. “We hebben ook drie jaar bestaan zonder zo’n pand. Er zijn mensen die het leuk genoeg vinden om elkaar op een parkeerplaats te treffen om over auto’s te kletsen en soms een tripje samen te maken. Maar ik verwacht toch dat we een uitstroom van leden zullen hebben.”

Volgens hem heeft de vereniging twee hoofddoelen: studenten met dezelfde interesses bij elkaar brengen en het mogelijk maken voor studenten om een auto te kunnen hebben. “Dat tweede doel verdwijnt met de loods en dat heeft natuurlijk ook invloed op de gezelligheid, omdat er minder mensen zijn met wie je je passie kunt delen." Maar voor hij daarin berust wil hij eerst nog proberen tóch een pand te vinden. Dat hoeft niet chique te zijn, benadrukt hij. “We hebben een plek nodig met een garagedeur, waar mensen onafhankelijk van elkaar naar binnen kunnen. Tussen de 75 en 300 vierkante meter.” En er moet natuurlijk herrie gemaakt kunnen worden, dat is nu wel duidelijk.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces