Gevolgen van het thuisblijf-advies voor TU/e

Verkouden, veelvuldig hoesten of koorts? Dan thuisblijven. Dat advies ontvingen alle medewerkers en studenten van de TU/e zaterdag via de mail van universiteitssecretaris Susanne van Weelden. De TU/e volgt hiermee het dringende advies van de RIVM op voor de provincie Noord-Brabant. Welke impact heeft dit op het onderwijs en onderzoek en wat gaan mensen er op de campus van merken?

foto Shutterstock

Onderstaand bericht wordt nog aangevuld.
Deze middag vanaf 14.00 uur komt het team dat zich binnen de TU/e bezighoudt met het coronavirus bij elkaar; naar aanleiding daarvan wordt meer bekend over de mogelijke verdere stappen die de universiteit gaat nemen met betrekking tot het virus.

Patrick Groothuis, directeur bij Education and Student Affairs (ESA), kan de vraag hoeveel docenten vandaag afwezig zijn en hoeveel vakken niet zijn doorgegaan, maandagochtend nog niet beantwoorden. “Die inventarisatie loopt nog.” Het is aan de docenten hoe vakken en tussentoetsen kunnen worden ingehaald dan wel worden herkanst.

Volgens Groothuis "voorzien de bedrijfsvoering en de reglementen aan de TU/e gelukkig al in een groot deel van de situaties. Het rooster van de TU/e biedt standaard een mogelijkheid om in week 8 (volgende week) in te halen. Elke docent zal zelf beoordelen of de gemiste stof in week 8 kan worden ingehaald of dat er een alternatief komt.”

Het is nu geen tentamenperiode, maar er kunnen wel verplichte onderdelen zoals tussentoetsen gepland staan. “De docent bekijkt dan hoe en wanneer die worden ingehaald. Dat is de gebruikelijke lijn van handelen als er een docent ziek is.” Als studenten bepaalde verplichte onderdelen moeten missen, moeten ze zich daarvoor afmelden bij hun studieadviseur. “Dat is ook een bestaand proces en de reglementen van de examencommissies geven hier duidelijkheid over.”

Wervingsdagen

Aanstaande dinsdag en woensdag zijn in het Auditorium en Atlas de jaarlijkse Bedrijvendagen, inmiddels omgedoopt tot Career Expo. Van de 180 bedrijven die dan van plan zijn om studenten te interesseren voor werken bij hun bedrijf, heeft inmiddels een klein deel afgezegd, zegt Boris Zwaan, voorzitter van de organiserende stichting Wervingsdagen. ASML is er daar bijvoorbeeld één van. De organisatie maakt maandagavond op haar website bekend welke bedrijven verstek laten gaan.

Zwaan: “Daar hebben we begrip voor, maar tot op heden is er geen aanleiding om dit evenement af te gelasten. We staan al ruim twee weken continu in contact met het team dat aan de TU/e het coronavirus volgt en dat op basis van adviezen van het RIVM acties onderneemt. Er is nog steeds geen advies afgegeven om bijeenkomsten zoals de onze niet te laten doorgaan. Ook in de Brabanthallen gaan beurzen en evenementen door.”

Maatregelen heeft de organisatie al wel genomen. Zwaan: “Toiletten worden op dinsdag en woensdag vaker gereinigd, we hebben desinfectiepalen klaarstaan bij alle ingangen tot de beursvloer, en we begrijpen het wanneer bedrijven er voor kiezen om belangstellenden bij hun stand geen hand te geven.” Zwaan zegt dat het wel flink aanpoten was voor hem als manager om het hele team gemotiveerd te houden. Hij verwacht dat bij een mogelijke last-minute afgelasting de TU/e wel financiële rugdekking geeft aan de Wervingsdagen. “Al moet dan wel uitgezocht worden hoe dat precies zou moeten. Maar gelukkig zijn we nog niet zover.”

Kunst- en vliegwerk

Het Bureau Promoties en Plechtigheden van de TU/e heeft intussen wél al wat uitzoekwerk voor de kiezen gekregen - al verwacht medewerkster Maartje Mulder niet dat er promoties afgelast moeten worden. Maar er zal wel wat kunst- en vliegwerk nodig zijn om alles te laten doorgaan, vertelt ze. Zo staat dinsdag de promotie van Hasini Garikapati gepland, een bi-promotie met de Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Zowel de eerste promotor als de co-promotor van de Spaanse universiteit kan niet aanwezig zijn bij de promotieplechtigheid. Dit wordt opgelost door een video-verbinding op te zetten.

“Dit is een redelijk uniek geval”, zegt Mulder. "Omdat het een bi-promotie is, zijn er vanuit de TU/e toch een eerste promotor en co-promotor aanwezig." Het diploma wordt na de ceremonie naar Spanje gestuurd om daar ondertekend te worden door de betrokken promotoren.

De enige voorwaarde voor het laten doorgaan van een promotie, is dat er minstens vier stemgerechtigden aanwezig zijn bij de plechtigheid. Alleen hoogleraren en universitair hoofddocenten hebben stemrecht. Gemiddeld zitten er zeven tot acht leden in de commissie. Mulder gaat inventariseren bij hoeveel promoties er problemen verwacht kunnen worden tot de zomerperiode.

Catering

Campuscateraar VITAM voorziet voor haar dagelijkse bedrijfsvoering aan de TU/e vooralsnog geen problemen ten gevolge van het coronavirus. “Alle medewerkers zijn vandaag aanwezig en alle kantines zijn gewoon open”, aldus Alex Dekkers, general manager bij VITAM. Volgens Dekkers volgt zijn bedrijf hiermee de lijn vanuit het RIVM en de TU/e. “Onze medewerkers weten sowieso dat ze bij griep- of verkoudheidsklachten thuis moeten blijven, en dat ze mij en onze hr-afdeling moeten inlichten en zo nodig de huisarts moeten raadplegen.” VITAM heeft een royale poule van vervangers voorhanden in de regio mocht zich onverhoopt toch een aanzienlijk aantal medewerkers ziekmelden, laat Dekkers weten.

Hij voegt er nog aan toe dat VITAM hygiëne altijd al hoog in het vaandel heeft staan. “Dat is ook niet meer dan normaal als je de hele dag met eten en drinken bezig bent. Wel hebben ook wij nu natuurlijk extra aandacht voor het handen wassen”.