Statiegeld op plastic flesjes in kantines en automaten

In heel Nederland wordt per 1 juli 15 eurocent statiegeld geheven op kleine petflessen. TU/e-cateraar Appèl heeft ervoor gekozen om klanten tegen inlevering van deze flesjes korting te geven bij een volgende aankoop, maar biedt ze ook de mogelijkheid het statiegeld te doneren aan de Plastic Soup Foundation. Vanaf 6 september openen ook de kantines in Flux, Gemini, Helix en Vertigo weer.

foto gualtiero boffi / shutterstock

Vanaf 1 juli werkt Nederland met een statiegeldsysteem op kleine plastic flessen. Het gaat om 15 eurocent statiegeld en op de flessen staat een statiegeldlogo.

Je kunt de flesjes inleveren bij stationskiosken, bemande tankstations aan de snelweg, supermarkten én op de TU/e-campus bij alle cateringlocaties van Appèl. Vanaf 1 juli kunnen petflesjes worden ingeleverd bij de cateraar op de locaties MetaForum en Atlas, en vanaf 6 september kan dit ook op de locaties Flux, Gemini, Helix en Vertigo.

Goed doel

Appèl gaat de petflesjes op twee manieren inzamelen: korting bij een nieuwe aankoop en donatie voor een goed doel. Je krijgt dus 15 eurocent korting bij een nieuwe aankoop wanneer je het flesje inlevert. Wil je niet iets kopen en toch je flesje inleveren, dan krijg je geen geld terug, maar zal Appél het statiegeld doneren aan een goed doel. De cateraar heeft gekozen om de opbrengst van deze flesjes te schenken aan Plastic Soup Foundation, de organisatie met de missie 'de tsunami van plasticsoep' zo snel mogelijk te stoppen. Je kunt bij de kantines van Appèl ook de flesjes uit de vendingmachines, die beheerd worden door Maas, inleveren.

De frisdrankautomaten van Maas bevatten vanaf volgende week overal statiegeldflessen, die herkenbaar zijn aan het logo op de fles, met uitzondering van de frisdrankautomaat in MetaForum op de eerste etage. Deze heeft als enige automaat nog petflesjes zonder statiegeld, totdat deze op zijn.

Bij het inleveren van de kleine plastic flessen is het belangrijk dat het statiegeldlogo op het etiket staat en de barcode goed te scannen is. Bovendien is het fijn als de dop erop zit, omdat ook de dop kan worden hergebruikt. Daarnaast moet de fles onbeschadigd zijn.

Er kunnen tijdelijk nog oude varianten van petflesjes in omloop zijn. Die horen nog bij het plastic afval.

Het is op dit moment nog onbekend wanneer SPAR university in Luna weer opengaat.