SPAR university in Luna. Foto | Bart van Overbeeke

SPAR in Luna sluit toch

Door de enorme teruggang in omzet ziet SPAR university zich genoodzaakt om alle filialen te sluiten. Ook de vestiging in Luna is vandaag voorlopig voor het laatst open. Een groot deel van de voorraad is gisteren al gedoneerd aan de Eindhovense voedselbank. De sluiting geldt in ieder geval tot er weer colleges gegeven worden op de campus.

Het was een emotionele beslissing, vertelt Kyra van Elswijk, Chief Digital Officer van SPAR university. “Maar we kunnen de teruggang in omzet helaas niet opvangen.” Niet alleen is de campus bijna uitgestorven, het lijkt er volgens haar ook op dat mensen steeds angstiger zijn om naar de supermarkt te komen. “Je ziet steeds meer busjes van bezorgsupers de campus opkomen. We kunnen dat natuurlijk niet tegenhouden. We hebben de universiteit daarom op de hoogte gesteld dat we gaan sluiten. Daar werd gelukkig heel begripvol op gereageerd.” SPAR university hoopt de filialen weer te openen zodra de colleges weer kunnen plaatsvinden op de campus.

Meteen gisteren zijn medewerkers al begonnen de winkels op te ruimen, en te kijken of de voorraad gedoneerd kon worden aan de lokale voedselbanken. In Eindhoven is dat inmiddels al gedaan, vertelt Van Elswijk. “We zagen dat de voedselbanken het enorm druk hebben, dus we zijn nu met hen in gesprek om te zien of onze medewerkers daar op vrijwillige basis de handen uit de mouwen kunnen steken.”

SPAR university startte eerder deze week al het initiatief ‘Vrienden tegen corona’ om te zien of thuiszittende werknemers uit met name de horeca kunnen bijspringen in sectoren waar nu juist extra hulp nodig is. Daarbij wordt met name gedacht aan de medische sector. Volgens Van Elswijk zijn hier nog geen concrete acties uit voortgekomen. “We zoeken zelf op internet actief naar hulpvragen, zodat we daarop kunnen inspringen. Ik kan me ook voorstellen dat ze het daar nu zo druk hebben dat ze geen tijd hebben om ons te vinden.”