Bart van Overbeeke

Camelot gaat huurcontracten aanpassen

Na gesprekken met onder andere huurders, de TU/e, de Universiteit Twente en Stichting !WOON heeft Camelot besloten haar huurcontracten aan te passen. Zo wordt er geen voorschot meer in rekening gebracht voor de eindschoonmaak, worden kosten voor schade en vervangingen gestandaardiseerd en wordt de afrekening van servicekosten - waar mogelijk - in overleg met bewonerscommissies vastgesteld.

foto Bart van Overbeeke

Het bericht over de aanpassingen is afkomstig van Mosaic World, een nieuwe holding waar sinds 1 januari van dit jaar onder andere vastgoedbedrijf Camelot Europe onder valt. Camelot is in tientallen Nederlandse gemeenten actief als verhuurder of beheerder, waaronder op het TU/e-terrein middels de verhuur van Luna. Het bedrijf is vorig jaar gestart met een proef in Enschede waar de Universiteit Twente als onafhankelijke derde is gevraagd om samen de servicekosten vast te stellen.

Deze manier van toetsing is schijnbaar zo goed bevallen dat Camelot besloten heeft voortaan huurders direct te betrekken bij het vaststellen van de servicekosten. Het voordeel voor huurders is dat ze meer inzicht krijgen in de kosten en daarmee ook minder verrast worden door het bedrag dat ze hiervoor betalen. Deze nieuwe wijze van verrekening van servicekosten gaat aan bewonerscommissies in heel Nederland voorgesteld worden.

Uniformiteit van de kosten

Het management van Camelot heeft de afgelopen maanden vele gesprekken gevoerd met huurders, opdrachtgevers, lokale politici en belangenorganisaties om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren. In deze gesprekken is ook de wens uitgesproken niet langer een voorschot van honderd euro voor de eindschoonmaak in rekening te brengen.

Camelot geeft hier nu gehoor aan en voert dit met onmiddellijke ingang door in haar dienstverlening. Een andere veelgestelde vraag betrof de kosten voor schade en vervangingen. Ook hier onderneemt Camelot actie en komt er een uniforme lijst om eventuele kosten voor het herstellen van schade of vervangingen vooraf beter inzichtelijk te maken. Ook krijgen huurders meer ruimte om zelf schade te herstellen in plaats van dit door Camelot te moeten laten uitvoeren.

Geen inzage

Cursor heeft in het verleden al vaker geschreven over deze topics, waarbij vooral huisvredebreuk, de eindinspecties, de schades die zouden zijn aangetroffen, en de gevolgen daarvan voor de borg en het niet op tijd terugbetalen van de borg tot grote ergernis leidde onder bewoners. De beloofde inzage aan Cursor omtrent de dubieuze facturen aan bewoners met onduidelijke kosten en het ontbreken van btw, is tot op heden helaas nog altijd niet gegeven. Ook niet na herhaaldelijk vragen.