Fausto Gallucci treedt terug als decaan

Fausto Gallucci, decaan van de faculteit Chemical Engineering and Chemistry (CEC) heeft aangekondigd terug te treden na één jaar en negen maanden dienst. Hij stopt omdat hij niet voldoende tijd meer heeft om zijn functie als decaan te vervullen naast het leiden van zijn eigen vakgroep. “Het College van Bestuur is in gesprek met het faculteitsbestuur over de invulling van de positie van decaan”, zo laat de woordvoerder van de universiteit weten.

foto Angeline Swinkels

Gallucci begon oktober 2020 aan zijn decaanschap. “In de tussentijd is er een toename geweest van onderzoeksprojecten in mijn eigen onderzoeksgroep (Sustainable Process Engineering) en tegelijkertijd een afname van het aantal FTE van beschikbaar wetenschappelijk personeel voor de begeleiding van PhD’s. Dat heeft mij deze moeilijke beslissing doen nemen.”

“Ik voel zowel verantwoordelijkheid voor mijn faculteit als voor mijn onderzoeksgroep en in de huidige situatie (als decaan, red.) kan ik beide niet de tijd geven die ze nodig hebben”, zo laat Gallucci desgevraagd weten. “Daarom heb ik besloten me te concentreren op de begeleiding van onze promovendi om ervoor te zorgen dat ze krijgen wat ze nodig hebben om hun promotietraject succesvol te kunnen afronden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het College van Bestuur op korte termijn een goede vervanger zal vinden.”

Gallucci heeft deze week zijn faculteit op de hoogte gebracht middels een e-mail. De woordvoerder van de universiteit, Ivo Jongsma, laat weten dat Gallucci voorlopig nog decaan is en het gesprek over zijn opvolging loopt. Het College van Bestuur gaat nu met het faculteitsbestuur van CEC kijken wie het decaanschap moet gaan overnemen. Gallucci gaat zich nu volledig richten op zijn onderzoeksgroep, onderwijs en valorisatie. “Het is mijn eigen beslissing om terug te treden als decaan, maar ik wil het College van Bestuur bedanken voor hun begrip en steun.”