Studenten met woonproblemen slapen deze nacht in LAB-1

Vijftig studenten met huisvestingsproblemen kunnen deze nacht blijven overnachten in het film- en evenementencentrum LAB-1 aan de Keizersgracht. Voorafgaand is ruim aandacht voor deze nijpende problematiek. Om zeven uur vertonen studenten een film over hun ‘alternatieve’ Eindhovense studentenkamer. Aansluitend is een brainstorm en kan er gediscussieerd worden. Mieke Verhees, wethouder van wonen, zal ook aanwezig zijn.

foto LAB-1

Vorige week donderdag verscheen een foto van twee studentes in het Eindhovens Dagblad die gezellig gearmd in een tentje zaten. Het waren studentes van de Design Academy, Noam Hasak-Lowy en Adèle Visser, die noodgedwongen in een tent bivakkeerden omdat ze er niet in geslaagd zijn om in Eindhoven huisvesting te vinden.

Hasak-Lowy is nu een van de initiatiefnemers en vanavond een van de presentatoren van The Sleepover in LAB-1. “Ik vier vandaag mijn jubileum van het wonen in een tent, want dat is nu precies een maand”, vertelt ze. “Gelukkig krijg ik deze week de sleutel voor een iets beter onderkomen.”

De afgelopen twee dagen heeft ze ook aan de TU/e bij internationals geïnformeerd naar hun huisvestingssituatie. “Vijftig procent van de mensen die ik sprak worstelen er ook mee. Vaak zitten ze tijdelijk op een kamer waar ze maandelijks tot duizend euro voor moeten betalen. Of ze zitten in een accommodatie waar ze niet gelukkig mee zijn.”

LAB-1

Deze protestavond is onder meer georganiseerd in samenwerking met Chris de Zeeuw, eigenaar van LAB-1. De Zeeuw zegt volledig achter het initiatief te staan en hoopt dat ook de politiek in Eindhoven de urgentie van het probleem gaat inzien. Om dat te bereiken stelt hij zijn accommodatie graag beschikbaar. Er worden zo’n tachtig tot honderd studenten verwacht, waarvan er vijftig kunnen blijven slapen. “Die moeten wel hun eigen matjes meenemen”, vertelt De Zeeuw. “Onze oproep aan ondernemend Eindhoven of iemand wellicht voor een ontbijtje kon zorgen, heeft helaas geen resultaat opgeleverd.”

Na een film van studenten over hun ‘alternatieve’ Eindhovense studentenkamer volgt - in de woorden van de organisatie - ‘een collectieve droomactiviteit’: studenten gaan in vijf groepen twee uur lang gezamenlijk brainstormen en ideeën verbeelden om een plan te maken voor het oplossen van hun huisvestingsprobleem. Ze delen die vervolgens in de groep. Mieke Verhees, wethouder voor wonen, zal vanavond ook aanwezig zijn, vertelt haar woordvoerder. “Ze gaat geen praatje houden, maar ze is er wel om naar mensen te luisteren en het gesprek met hen aan te gaan.”