Cursor verwelkomt CvB-voorzitter als columnist

07/10/2014

Omdat hij door het jaar heen maar sporadisch direct in contact komt met de TU/e-gemeenschap was collegevoorzitter Jan Mengelers op zoek naar een plek waar hij die gemeenschap vaker kan laten delen in de zaken die hem bezighouden. Cursor was gaarne bereid om hem in te lijven als nieuwe columnist. Morgen komt zijn eerste column online.

Het schrijven van columns is Jan Mengelers niet vreemd. In zijn tijd als topman bij TNO werd hij door het Eindhovens Dagblad uitgenodigd om van 2010 tot en met 2012 columns te schrijven voor de maandelijkse bijlage ‘De Ondernemer’. “Dat beviel me heel goed, al kon ik in mijn toenmalige functie niet altijd het achterste van mijn tong laten zien”, zegt Mengelers. “Je kunt dan bijvoorbeeld niet opschrijven dat jij vindt dat de minister iets volkomen verkeerd ziet.”

Met zijn maandelijkse column op de site van Cursor wil Mengelers zichtbaarder worden voor de studenten en medewerkers van de TU/e. “Gedurende het jaar zijn er slechts enkele momenten dat ik direct in contact kan komen met de universitaire gemeenschap. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de opening van het academisch jaar of de nieuwjaarsreceptie. Ik probeer daarnaast wel met zoveel mogelijk mensen te spreken, maar mijn drukke agenda laat dat maar in beperkte mate toe.”

Omdat Facebook en Twitter niet echt de kanalen zijn waar Mengelers heel veel mee heeft, is voor hem de keuze op een column gevallen. “Hierin wil ik zaken aankaarten die mij bezighouden, die ik opmerkelijk vind. Dat hoeft niet altijd direct gerelateerd te zijn aan de universiteit, al zal dat in de meeste gevallen wel zo zijn. Ik hoop dat ik mensen met mijn columns ook een andere kant van mezelf kan laten zien, dan enkel die van de collegevoorzitter.”

Mengelers realiseert zich terdege dat zijn columns reacties kunnen losmaken. “Maar dat vind ik er juist ook interessant aan, want zo kan ik peilen wat er leeft binnen de muren van deze universiteit.”

Morgen zal op de site de eerste column van Mengelers verschijnen. De planning is dat er minimaal een column per maand online komt, maar als de actualiteit erom vraagt, zal hij vaker schrijven.