CLMN | Op naar het puzzelparadijs?

02/02/2016

Je bent op zoek naar wetenschappelijk verantwoorde literatuur. Snakkend naar de ultieme waarheid neem je een duik in de artikelenoceaan van google scholar. Een middelmatige zoekterm levert al gauw vijf hits op die helemaal lijken te zijn wat je zoekt en vol goede moed klik je ze aan. Je belandt in een venster waarin je je universiteit moet aanklikken om toegang te krijgen. Je scrollt. Staan we bij de E? Nee. Hallo Delft. Dan zullen we wel bij de T staan. Nee… U?! Vol verontwaardiging kijk je toe hoe zelfs Tilburg de revue passeert. Asjemenou.

Herkenbaar? Ik overdrijf als ik zeg ‘story of my life’, maar het zal zeker enkele tientallen keren in mijn studiecarrière zijn voorgekomen dat ik geen toegang had tot wetenschappelijke literatuur die ik wenste te lezen voor studiegerelateerde doeleinden. Dit leesvoer was weliswaar niet hardcore bèta - ik beken mijn affiniteit met het trainen van soft-skills - maar desalniettemin zeer relevant voor mijn vakgebied. Zo komt bij het ontwerpen voor mensen enig psychologisch inzicht van de doelgroep evenals de uitvoerende partij bijvoorbeeld goed van pas.

Vooralsnog heb ik de abonnementen van de TU/e goed kunnen combineren met bemiddelaars her en der verspreid over verschillende universiteiten, om toch de ontbrekende puzzelstukjes der wetenschap bijeen te sprokkelen. We hebben een geweldig aanbod aan software licenties en prachtige faciliteiten, nu nog die paar extra boeken en abonnementen. De eerste paar stenen van de weg naar open access zijn gelegd - hoezee! - maar het zal nog wel even duren voordat iedereen overtuigd is. Laten we het tot die tijd daar is lokaal zo paradijselijk mogelijk maken!