CLMN | Pleidooi voor de bokjesbeurs

27/10/2015

Het einde van oktober nadert, de blaadjes vallen van de bomen en de wintertijd is ingegaan. De herfstbok zit weer op de tap en de vloedgolf aan constitutieborrels van verschillende studentenbesturen is gaan liggen. Natuurlijk kan ik het als oud-bestuurder nooit laten om hier en daar rond te vragen naar de plannen van de kersverse bestuurders. Als ‘consumerend’ verenigingsmens dat hier en daar de krenten uit de pap haalt op het gebied van commissiewerk is het altijd leuk om te zien dat organisaties weer nieuwe kartrekkers hebben gevonden. Nee, aan plannen ontbreekt het nooit. Sterker nog, ze zijn er in overvloed en een punt hebben ze vaak gemeen: studeren.

De toenemende nadruk op studeren tijdens een bestuursjaar lijkt een ontwikkeling te zijn die ongeveer drie jaar geleden is gestart. Supertoevallig hangt dit samen met de komst van het Bachelor College, welk gekenmerkt wordt door tussentoetsen, aanwezigheidsplicht en vakken van minimaal vijf studiepunten. Opmerkelijk is ook dat tegelijkertijd het studiepuntenminimum dat bestuurders moeten halen om recht te hebben op een beurs is verhoogd van twaalf naar vijftien. Laten we echter eerlijk wezen medestudenten: schools of niet, het Bachelor College heeft de minder disciplinerijken bovenop de studie geholpen en met een beetje goede wil en een strategisch vakkenpakket moet vijftien studiepunten voor de doorsnee besturende student een kat in het bakkie zijn. Wat zei ik? Supertoevallig.

Waar ik heen wil is dat, ondanks akelige zaken als het afschaffen van de basisbeurs, wat je uit je studietijd haalt sterk afhankelijk is van je ‘mindset’. Vanzelfsprekend wil de TU als ze een diploma uitreikt kunnen beloven dat haar afgestudeerden een theoretische basiskennis bezitten, maar de vraag is of je van feiten stampen en sommen maken het meeste leert. Dit is kort door de bocht - een TU-opleiding is goddank meer dan alleen vakken volgen en tentamens maken - maar men wordt er wel opgeleid om meer te doen dan uitvoerend werk, wat wellicht betekent dat studenten na hun opleidingen in contact zullen komen met de sociale aspecten van een organisatie.

De TU biedt met het verstrekken van beurzen voor een bestuursjaar een prachtige gelegenheid om te proeven aan deze sociale aspecten. Net als die vakken moeten ook die commissie-, administratieve- en organisatorische taken voor de pientere TU-studenten minstens te doen zijn. Moeilijkere aspecten zijn mensen werven, zij die al lid zijn enthousiast en gemotiveerd krijgen om zich in te zetten voor de organisatie en ten slotte opvolgers vinden. De gesprekken met kersverse bestuurders vonden gelukkig plaats in een studentenbar met herfstbokjes in de hand, wat getuigt van een goed begin aan een mooi nieuw tijdperk. Moge de bokjesbeurzen maximaal benut worden!