Rien de Böck.

UR | Strengere regels duidelijk communiceren

15/05/2014

De aanmeldprocedure voor vakken wordt volgend jaar strenger. Net zoals dit jaar moet je je drie weken voor het begin van het kwartiel aanmelden via OASE, maar dit wordt voortaan strenger gehandhaafd. Eén keer in je gehele bacheloropleiding kun je een zogenoemde ‘gele kaart’ inzetten, waarmee je je verlaat kunt aanmelden voor de vakken van een kwartiel. Na gebruikmaking van deze gele kaart wordt het een moeilijk verhaal. Kon je vorig jaar nog met een verhaal dat OASE niet werkte je studieadviseur overtuigen, nu moet je met een verdomd goed verhaal komen als je bij de balie van STU staat.

In de laatste UR-vergadering is de ‘OER’ (onderwijs- en examenregeling) voor 2014-2015 besproken. Hierin staan alle rechten en plichten voor studenten en docenten. De grootste wijziging ten opzichte van vorig jaar zit hem in het hierboven genoemde aanmelden voor vakken. We hebben kritische vragen gesteld over deze strengere regels.

Zo stond in de plannen dat je tijdens de zomervakantie maar één week hebt om je aan te melden. De inschrijving voor vakken opent op 1 augustus. Aangezien de aanmelding drie weken vóór het begin van het kwartiel sluit, zou je dan maar één week hebben om je aan te melden. Deze week valt ook nog eens midden in de vakantie. Daarom hebben we bedongen dat de aanmeldperiode tijdens de zomervakantie verruimd wordt. Nu kun je je voor de vakken van kwartiel 1 aanmelden tot de week voor het begin van het onderwijs. Let wel: bij de andere kwartielen moet je je wél drie weken van tevoren aanmelden.

Wij vinden het belangrijk dat studenten goed geïnformeerd worden over deze regels. Na vragen hierover is toegezegd dat:

-studenten proactief worden geïnformeerd over nieuwe regels.

-studenten elk kwartiel een herinneringsmail krijgen.

-OASE automatisch bevestigingsmails stuurt bij aanmelding voor een vak. Zo weet je zeker dat je aanmelding succesvol is.

Zo vergeet hopelijk niemand zich aan te melden.