Susanne Schouten.

UR | Magnetron in het MetaForum

03/04/2014

Oma’s heerlijke stamppot met rookworst, je eigen home-made pasta à la studentikoza, of een simpele stoommaaltijd van de Appie: binnenkort is het allemaal mogelijk deze op de TU/e verwarmd en wel te verorberen. Het wondermiddel: een openbare magnetron in het MetaForum!

Afgelopen tentamenperiode zat menig student van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat te zwoegen boven zijn boeken in de bieb. Al dat leren vraagt natuurlijk om goede, gedegen voeding. Waar sommige studenten het aandurfden om de kookkunsten van Eurest te verkennen, zagen anderen zich genoodzaakt een pizza te bestellen óf…dan toch maar naar huis te gaan voor een fatsoenlijke maaltijd. Eurest is echter in het weekend niet open en levert bovendien niet altijd het gewenste menu.

Het beperkte aanbod van warme maaltijden op de TU/e is ook veel buitenlandse studenten en medewerkers een doorn in het oog. Zij zijn immers vaker dan Nederlanders gewend om ’s middags warm te eten. Tel daarbij op alle kosten, moeite en eventuele teleurstelling omdat het tóch niet smaakt zoals je eigen ‘pasta-rooie-saus’, en de frustratie is compleet.

Ook de Eindhovense Studentenraad (ESR) kon het gebrek aan mogelijkheden op de TU/e om je eigen warme maaltijd te verzorgen niet meer aanzien. Op vraag van de partij heeft Dienst Interne Zaken na verder overleg besloten om een pilot te draaien met een openbare magnetron in het MetaForum. In de aankomende tentamenperiode zal er bij de bestek- en bordencounter bovenaan de trap een magnetron worden geplaatst. Een testperiode van twee maanden moet uitwijzen of het plan een succes is. Eurest kijkt met argusogen toe; concurrentie van AH-stoommaaltijden en culinaire studenten is natuurlijk wel een stapje verder dan een paar thuis gesmeerde bammetjes voor de lunch. Ook de schoonmaakdienst siddert en beeft; hoe blijft het schoon na aanslagen van ontploffende soepkommen en broodjes gesmolten kaas? Hopelijk zijn schoonmaakmiddel, doekjes naast de magnetron en het fatsoen van de gebruikers om daarmee schoon te maken genoeg. De ESR wil dan ook benadrukken: het MetaForum is níet je studentenkeuken. Houd het schoon, dan kunnen we nog lang blijven genieten van onze eigen kookkunsten op de TU/e. Eet smakelijk!