Lucas Otten.

UR | Klaagmuur of rots in de branding?

01/05/2014

De medezeggenschapsorganen aan de TU/e zijn altijd bezig met het aandragen van oplossingen voor problemen die hier spelen om zo het best mogelijke studeer- en werkklimaat te realiseren. Soms zit dat weleens tegen, maar geregeld halen we ook successen binnen. De vraag die zich echter weleens voordoet, is hoe groot een probleem nu daadwerkelijk is. Wordt de medezeggenschap gebruikt als klaagmuur of is het een rots in de branding voor de TU/e?

Waar ik op uit ben, is te laten zien dat er vaak oplossingen voor problemen worden gegeven waar vervolgens nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Kijk maar naar de drie tentamenperiodes die we achter ons hebben liggen. In de eerste twee periodes van dit collegejaar werd er moord en brand geschreeuwd vanwege het overvolle MetaForum.

Nu de universiteit een manier gevonden heeft om de drukte te verspreiden, zien we dat daar geen gebruik van wordt gemaakt, met uitzondering van een paar individuen. Dienst Interne Zaken had voor deze tentamenperiode de collegezalen in het MetaForum opengesteld als studieruimte, maar enkele rondes langs die zalen leerde dat daar niemand bleek te studeren! Toch, als je behoefte had aan stille of rustige ruimtes, waren deze zalen goed te vinden en een heel goed alternatief voor een studieplek aan een studeertafel. Een bedankje aan DIZ is dan ook op zijn plaats.

Ik vraag me dus hardop af hoe wij als studentenfractie de klachten die bij ons binnenkomen moeten behandelen. Toen de ESR twee maanden geleden een onderzoekje naar de openingstijden van MetaForum instelde, bleek dat veel studenten behoefte hadden aan verlenging van de openingstijden. Uit tellingen bleek dat er juist niemand in MetaForum zat als werd omgeroepen dat sluitingstijd eraan kwam. Ook hier wordt weer een probleem aangekaart terwijl de feiten anders doen wijzen.

Als medezeggenschapper heb ik uiteindelijk twee boodschappen, voor studenten en medewerkers:

1: is dit écht een probleem en, zo ja, zijn er oplossingen die voor de hand liggen?

2: maak gebruik van de oplossingen die uiteindelijk gerealiseerd worden. Ga volgend kwartiel in die collegezalen zitten om te laten zien dat jij waardeert dat iemand die problemen voor jou oplost. Alleen dan is het duidelijk dat de medezeggenschap ook gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is: als rots in de branding.