Zonnewagen Stella. Foto | Bart van Overbeeke

Zonnewagen mag de weg op na goedkeuring RDW

Stella, de gezinsauto op zonne-energie van Solar Team Eindhoven, mag de openbare weg op. De auto kreeg maandagmiddag de goedkeuring van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) en is daarmee als prototype verkeerswaardig verklaard.

Prototypes of anderszins unieke voertuigen krijgen ze bij RDW wel vaker onder ogen, vertelt woordvoerder Hans van Geenhuizen. Ook de Eindhovense Stella mag dan “geen normale auto” zijn - dat neemt niet weg dat ze moet voldoen aan de nodige eisen om de weg op te mogen. Voertuigen worden daarvoor gecontroleerd op onder andere de remmen, het stuur, de verlichting, banden, de ruiten, gordels en de straling die elektrische componenten kunnen voortbrengen.

Het houden van zogeheten impact-tests was er met Stella niet bij. Van Geenhuizen: “Je kunt er geen fatale dingen mee doen, want er is er simpelweg maar één van. Je moet dus op andere manieren bekijken of de auto sterk en veilig genoeg is, vooral met uitvoerige berekeningen.”
Stella is maandag goedgekeurd als prototype en heeft met die status een tijdelijk kenteken gekregen -geldig tot na de race in Australië-, zodat Solar Team Eindhoven ermee kan experimenteren op de weg.

Op 6 oktober start de World Solar Challenge waaraan Solar Team Eindhoven met zijn Stella meedoet. De studenten treffen momenteel de laatste voorbereidingen op de testbaan, vertelt teammanager Lex Hoefsloot, “daarna moeten we alles inpakken voor de reis”.
Stella vertrekt morgen al richting Australië, vliegend van Schiphol naar Singapore, om van daaruit het laatste stuk van de reis af te leggen per boot. De meeste teamleden vertrekken vrijdag.

De TU/e doet voor het eerst mee aan de World Solar Challenge, om precies te zijn in de nieuwe Cruiser-klasse. Auto’s worden tijdens deze race -van drieduizend kilometer door de Australische woestijn- niet alleen beoordeeld op hun snelheid, maar ook op zaken als verbruik en comfort.