Foto l Bart van Overbeeke

“Welke kant wil je op?”

Om aandacht te trekken voor de Bedrijvendag is er vandaag tijdens de lunch in het Auditorium een flashmob uitgevoerd door vijftig kinderen van drie kinderkoren uit Noord-Holland. In felgekleurde T-shirts zongen ze met hoge stemmetjes een lied dat de studenten moet aansporen ‘weer eens goed na te denken over de kant die ze opwillen met hun carrière’.

“Volg het spoor, blijf niet staan, ga op zoek naar een baan. Welke kant wil je op? Informeer je maar goed en maak werk van een baan!” zingen de kinderen van de kinderkoren Mucicstar uit Castricum, Juniorpops uit Schagen en Sunshine uit Enkhuizen. Sommigen stapten om kwart over zeven vanochtend al in de bus voor de rit naar de TU/e. Ze vinden het leuk en snappen helemaal wat ze komen doen.  Jorien (12) : “We zingen een lied omdat de leerlingen van deze universiteit een baan moeten gaan zoeken.” Koorlid Marion de Vries heeft de tekst van het communielied ‘Ga je mee’ passend gemaakt voor de Bedrijvendag. Er komen nu termen als technisch ingenieur en computers in voor en rijmtechnisch heeft ze er ook een econoom ingestopt. “Het is een beetje een sloom lied”, zegt zangeres Myrthe (13), “maar als je het sneller zingt is het te snel voorbij.”

De reacties bij de lunchende studenten zijn overwegend positief. Leuk, verrassend en origineel, zijn de labels die ze op dit optreden plakken. Dat de kinderenstemmen aansluiten bij het thema ‘draw your future’ en dat de organisatie wil dat studenten terugkijken op hun eigen jeugd en zich moeten afvragen waar ze nu staan in hun toekomstdroom van vroeger, dat hadden ze er niet zelf uit gehaald. Maar het blijft een leuke actie, vinden ze.

De Bedrijvendag is een van de evenementen die de commissie Wervingsdagen organiseert om studenten bewust te maken van hun waarde op de arbeidsmarkt en om ze in contact te brengen met potentiële werkgevers.  Dit jaar gebeurt het voor de 32ste keer. Vier trainingsdagen heeft de Wervingsdagen al in december gehouden en voor 22 tot en met 25 april organiseert ze  Gesprekkendagen in het Pullmanhotel in Eindhoven.

De Bedrijvendag van 26 februari 2013 zal om 9.30 uur officieel geopend worden door Pieter van den Hoogenband en vindt zoals gebruikelijk plaats in het Auditorium en in het Hoofdgebouw . Meer dan honderd bedrijven zullen proberen met de studenten in contact te komen en 16 van hen geven in paren van twee  een presentatie in het Auditorium.