Frits Wester. Foto | Bart van Overbeeke

Recordeditie Bedrijvendag geopend door Frits Wester

Een onderhoudend verhaal doorspekt met fascinerende anekdotes. Daarop werden de studenten die vanmorgen plaats hadden genomen in De Blauwe Zaal getrakteerd door politiek journalist -en horecaondernemer- Frits Wester ter gelegenheid van de opening van de Bedrijvendag van de TU/e. Het einde van de crisis lijkt volgens hem in zicht – iets wat ook lijkt te spreken uit de aanwezigheid van het recordaantal van 134 bedrijven in het Auditorium en Hoofdgebouw.

Het deerde niet dat de link met het bedrijfsleven soms ver was te zoeken in het zeer persoonlijke verhaal van Wester (“ik weet niet waarom ik gevraagd ben, ik heb nooit een studie afgemaakt”), hoewel de journalist op de valreep nog onthulde er een succesvolle horecaonderneming op na te houden naast zijn baan bij RTL. Hij illustreerde hiermee het belangrijkste punt dat hij maakte over het bedrijfsleven: tot voor kort ondenkbare manieren van samenwerken kunnen de sleutel zijn tot hernieuwde economische groei.

Wester: “Ik heb met drie vrienden een buurtcafé overgenomen in Voorburg. We hebben met het restaurant om de hoek afgesproken dat wachtende klanten bij ons terecht kunnen, en ook gasten van het plaatselijke hotel worden naar ons doorverwezen. Hoewel we deels concurrenten zijn, profiteren we hier uiteindelijk allemaal van. Onze ‘return on investment’ is twintig procent. Per maand.”

Met een recordaantal van 134 bedrijven zijn het Auditorium en de onderste twee etages van het Hoofdgebouw stampvol. Voor het eerst is ook de loopbrug tussen beide gebouwen gevuld met stands van bedrijven die opzichtig hengelen naar de gunst van de talentvolle student. Om op te vallen in die wirwar van bedrijfslogo’s en strak in het pak gestoken ‘recruiters’ wordt gekozen voor de creatieve oplossing: bij Neways krijg je een overheerlijke wafel met saus naar keuze in ruil voor je contactgegevens, bij de buren kun je een doosje Skittles met bedrijfslogo (Dialog Semiconductors) meenemen, en Glomidco heeft een modelracebaan opgebouwd om hun product te demonstreren.

Ondertussen vinden in de collegezalen van het Auditorium duopresentaties plaats. Geprobeerd is telkens een bekend en een onbekend bedrijf aan elkaar te koppelen, vertelt studente Technische Bedrijfskunde Willemijn Steens, die als dagcommissaris fungeert als vraagbaak voor bedrijven en bezoekers. “Beide bedrijven geven na elkaar een presentatie van elk 25 minuten. De bedoeling is dat zo ook de onbekende bedrijven aandacht krijgen.” Al vanaf kwart voor zeven zijn zes commissieleden en 83 vrijwilligers in touw om de Bedrijvendag in goede banen te leiden, vertelt Steens. “Alle studieverenigingen doen mee, alleen Cheops niet. Die hebben hun eigen Bouwkunde Bedrijvendagen.”

Volgens de laatste berichten wordt de Bedrijvendag ook goed bezocht: al voor twee uur hadden alle 2300 'goody bags' al een nieuwe eigenaar gevonden.