Eerdere borreltoer. Archieffoto | Protagoras

Kroeg voor kroeg de campus rond

Studievereniging Protagoras (Biomedische Technologie) houdt op donderdag 20 maart haar jaarlijkse borreltocht voor studenten van de hele TU/e. In groepjes struinen deelnemers, in drie uur tijd, vijf kroegen op de campus af. De inschrijving voor de toer is gestart.

Acht euro, vijf borrelruimtes, twee drankjes per kroeg. En dat in drie uur tijd. Er zit dus wel enige tijdsdruk op de kroegentocht, aldus Nick van Osta van Protagoras’ Zinderende Activiteitencommissie (ProZAc). Volgens hem staat het mensen vrij om te blijven plakken als het ergens wel héél gezellig blijkt, maar zodra de twee inbegrepen consumpties van die kroeg genuttigd zijn, gaat de eigen drankrekening lopen. “En de meeste borrelruimtes sluiten om zeven uur - al wil het met de borreltocht nog wel eens uitlopen.” Elke groep eindigt de tocht in principe bij de eigen vereniging.

Mensen van andere opleidingen leren kennen en eens sfeerhappen in een andere kroeg dan die van je eigen vereniging: dat is het doel van Protagoras’ borreltocht, in 2001 gestart op initiatief van Protagoras, Japie, Thor en Van der Waals. Deelnemers -vorig jaar meer dan honderdzestig- gaan in groepjes van acht de campus rond, met borrelkaart in de hand. Volgens Van Osta is alleen al het lopen van kroeg naar kroeg een vrolijke aangelegenheid, “onderweg kom je allemaal andere mensen tegen die óók meedoen”.

De contacten tussen verschillende studieverenigingen is volgens Van Osta doorgaans vooral een bestuurlijke aangelegenheid. “Je kunt natuurlijk elkaars feesten bezoeken, maar deze borreltoer is één van de weinige activiteiten waaraan meerdere verenigingen actief meedoen”, stelt hij.

De medeorganisator hoopt dan ook dat zich dit jaar nog meer mensen aanmelden, vooral ook vanuit andere opleidingen. Alle studieverenigingen aan de TU/e doen mee aan de borreltocht, al maakt de tijdelijke kroeg van Van der Waals (Technische Natuurkunde) geen deel uit van de route. De vereniging is in afwachting is van haar nieuwe stek in het gebouw Flux, dat in december wordt opgeleverd.

Met het oog op de verhoogde alcoholleeftijd hebben de deelnemende verenigingen afgesproken dat de borreltoer alleen voor studenten vanaf achttien jaar is. Maar volgens Van Osta betreft het maar “een enkeling. Die leeftijdsgrens is dus geen groot probleem”.

Inschrijven voor de borreltocht kan bij de eigen vereniging. De tocht is in eerste instantie bedoeld voor studenten, zegt Van Osta desgevraagd - maar hij zegt zich niet te kunnen voorstellen dat de organisatie borrelgrage medewerkers die zich inschrijven, zal weigeren.