Een artist's impression van de IM01; de opvolger van de IM/e.

Bouw bolide InMotion binnenkort van start

Het team van InMotion begint in september met de bouw van zijn eerste bolide. Als alles goed gaat, rijdt de IM/e in de zomer van 2015 zijn eerste wedstrijd. De bolide is de voorloper van de IM01 waarmee het automotive team over drie jaar de 24-uur van Le Mans wil rijden. Met het oog op de bouw van de auto’s wordt het team de komende maanden flink uitgebreid.

Sinds de oprichting van InMotion begin 2012 is het team vooral bezig geweest met onderzoek. Komend collegejaar wordt met de constructie begonnen, aldus de nieuwe teamleider Mark van Vught. De eerste wagen die gebouwd gaat worden, is de IM/e. De planning is dat de volledig elektrische bolide volgend voorjaar zijn eerste meters maakt. Van Vught: “In juni of juli willen we de auto vervolgens in Luxemburg in competitieverband testen.”

De IM/e is de voorloper van de IM01; de duurzame circuitauto die het paradepaardje van InMotion moet worden. De IM/e is gebaseerd op de Formule Bio raceauto die eerder door Utrechtse studenten werd ontwikkeld en zal gebruikt worden als testauto voor functies die in de IM01 terugkomen. Getest worden diverse controllers en de elektrische wielaandrijving.

De bouw van de IM01, met onder meer actieve aerodynamica en een maximumsnelheid van 360 kilometer per uur, begint najaar 2015. De eerste grote test voor de auto vindt het jaar erna plaats op het beruchte Duitse racecircuit Nürburgring Nordschleife. “Daar hopen we het eenendertig jaar oude baanrecord te verbeteren”, vertelt Van Vught.

Het ultieme doel van het automotive team is het uitrijden van de 24-uur van Le Mans in 2017. Met de IM01 willen ze deelnemen in de klasse ‘Garage 56’ die bedoeld is voor technologisch geavanceerde auto’s en waarin elk jaar één auto mag meerijden. Van Vught heeft er vertrouwen in dat hún bolide die ene plek weet te bemachtigen. Is het niet in 2017, dan is het een jaar later. “Het gaat ons niet om winnen of eindresultaten. Wat wij willen is de wereld laten zien dat we de auto van de toekomst hebben gebouwd. Een auto die sneller is dan Formule-1 auto’s en maar de helft van hun energie verbruikt.”

Om die bouwactiviteiten te realiseren is InMotion, dat voorheen uit twaalf man bestond, de afgelopen tijd flink uitgebreid. Inmiddels telt het team zo’n vijfendertig man; in september moet dat aantal naar vijftig gegroeid zijn. Naast TU/e-studenten worden er ook studenten van Fontys en het ROC bij de ontwikkeling van de bolides betrokken. Het is nog niet bekend waar op de TU/e-campus de auto's gebouwd gaan worden.