InMotion wil professioneel raceteam oprichten

InMotion presenteert zaterdag zijn eerste auto, de IM/e. De volledig elektrische raceauto is de voorloper van de IM01, waarmee InMotion alsnog hoopt te gaan deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans. Hiervoor wil het team -naast de huidige studentenploeg- een tweede team met professionals uit de racerij gaan oprichten.

De tijdlijn naar Le Mans in 2017 - wanneer InMotion éigenlijk aan de start van de fameuze race had willen verschijnen - was krap, erkende het team afgelopen juni al. Het zag het enige startbewijs voor de zogenoemde Garage 56-klasse toen aan zijn neus voorbijgaan richting een meer ervaren Frans team. “De Garage 56 is volledig gericht op innovatie, maar ook veiligheid is daarbij natuurlijk gigantisch belangrijk. Er zijn al vaak genoeg dingen fout gegaan bij Le Mans en bij andere races; ze zijn terecht heel voorzichtig”, stelt Colin Diederen van InMotion.

InMotion is, ook na de ‘afwijzing’ van afgelopen voorjaar, steeds met de organisatie van Le Mans in gesprek gebleven, zegt Diederen. “Ze vinden dat onze auto fantastisch in de visie van deze klasse past, maar ze willen begrijpelijk zékerheid. Er moet straks een auto staan waar geen gekke dingen mee kunnen gebeuren.”

Het team wordt over een tijdje daarom “naar alle waarschijnlijkheid” opgesplitst in twee teams. Enerzijds het huidige studententeam, gerund door studenten in samenwerking met bedrijven en andere partners, dat de auto ontwikkelt. Maar daarnaast moet er een raceteam komen, zo’n twintig man sterk, met ervaren coureurs, technici en andere professionals uit de racewereld. Diederen: “Zij zullen de auto daadwerkelijk laten ríjden.” InMotion is hiervoor volgens de woordvoerder al met verschillende mogelijke partners in gesprek.

Volgens Diederen hebben de studenten binnen het team - dat begin 2012 werd opgericht - inmiddels al veel ervaring opgedaan, onder meer met de ontwikkeling en bouw van de IM/e die zaterdag wordt gepresenteerd. “Maar dit haalt het bij lánge na niet bij de ervaring die iemand als Jan Lammers (de autocoureur met wie InMotion sinds een paar maanden samenwerkt, red.) heeft. Hij heeft Le Mans tweeëntwintig keer gereden, gewonnen in de hoogste klasse - daar komen wij niet eens in de buurt.”

Zaterdag onthult InMotion zijn eerste auto uit eigen stal, voluit de KP&T IM/e en de “snelste elektrische Formule-racer ter wereld”, zo stelt het team. De auto trekt volgens Diederen in minder dan drie seconden op van nul naar honderd en heeft een topsnelheid van 285 kilometer per uur.

De raceauto, 650 kilo zwaar, lijkt qua uiterlijk redelijk op de - eerder binnen een ánder team ontwikkelde - Formule-Bio waarmee InMotion van start is gegaan, “maar verder is naar elk klein onderdeeltje opnieuw gekeken, is de hele auto opnieuw ontworpen en lichter en sterker gemaakt”. De grootste verandering schuilt in de aandrijflijn, in het geval van de IM/e volledig elektrisch.

IM/e ontwikkeld op snelheid

De uiteindelijk beoogde IM01 wordt overigens een hybride: “Elektrisch aangedreven, maar met een verbrandingsmotor die stroom opwekt. Anders rijd je Le Mans niet uit”. Deze auto zal daardoor ook wat zwaarder zijn dan de IM/e. “De IM/e is echt ontwikkeld op snelheid, de IM01 meer op duurzaamheid en langere afstanden.”

InMotion ziet de IM/e bovenal als testauto “om een gigantische bak ervaring mee op te doen”. Zaterdag, bij de onthulling, maakt het team bekend welke plannen het voor volgend jaar onder andere heeft. Daarnaast is de zelfgebouwde racer voor InMotion misschien wel het belangrijkste promotieobject met het oog op het rond krijgen van de financiering voor de beoogde IM01 en de voorbereidingen voor Le Mans. Specifieke bedragen wil Diederen niet geven, maar het gaat volgens hem om “een getal met zes nullen en het begint niet met een 1”.

De onthulling van de IM/e is zaterdag 17 oktober vanaf 11.00 uur bij LAC Studios (Mathildelaan 1a). De auto is de rest van de week te zien op de 3TU-expositie Mind the Step in het Klokgebouw, onderdeel van de Dutch Design Week.