Artist impression IM01

InMotion start niet in 2017 in Le Mans

Het had zo mooi kunnen zijn; over twee jaar zou de hybride raceauto IM01 die team InMotion aan het ontwikkelen is, meedoen aan de 24 uur van Le Mans. Maar gisteren hoorde InMotion dat het startbewijs voor de enige deelnemer in de Garage 56-categorie voor het ervaren Franse team Welter Racing is. “We gaan door, maar schuiven ons einddoel op.”

Vanaf een camping naast het Circuit de la Sarthe in Le Mans vertelt teammanager Rogier de Rijk dat de teamleden het jammer vinden dat er geen startbewijs voor IM01 is, maar dat InMotion haar plannen niet wijzigt. “We gaan op dezelfde lijn door, hooguit wordt ons einddoel opgeschoven naar een later jaar.” Acht studenten van het automotiveteam zijn dit weekend in Frankrijk om de 24 uur van Le Mans te zien.

In april had InMotion alle vereiste officiële documenten aangeleverd die nodig zijn om kans te maken op deelname. Een maand eerder zijn ze op bezoek geweest om pitch en uitleg te geven. Bij de 24 uur van Le Mans doen altijd 56 teams mee, verdeeld over verschillende klassen, maar slechts één mag meerijden in de raceklasse voor innovatieve voertuigen. In die Garage 56-categorie probeerde InMotion een plaatsbewijs te krijgen.

“Wat we instuurden zag er professioneel uit, dat vond ook coureur Jan Lammers”, zegt De Rijk. “We kregen al te horen dat de organisatie meer tijd nodig had om een keuze te maken. Gisteren vernamen we dat een Frans raceteam geselecteerd is. Zij willen meedoen met een auto die op biogas rijdt. Het team heet ‘Welter Racing’ en is opgezet door Gerard Welter die veel ervaring heeft met het runnen van teams op Le Mans. Naar het schijnt hebben zij hun chassis al klaar en hun budget voor 95 % rond.”

Hoewel teleurgesteld is de teamleider ook vol begrip. “Die keuze is voor de organisatie veiliger. Dit jaar, dit weekend dus, is er bij de Garage 56-klasse bijvoorbeeld geen deelnemer omdat die zich heeft teruggetrokken. Daarbij is het ook niet gebruikelijk dat een studententeam meedoet.”

De Rijk ziet ook een voordeel in de afwijzing. “Het geeft ons wat extra tijd. We gaan met de organisatie praten over deelname in 2018 of nog later.” In ieder geval blijft de kortere termijn planning van InMotion intact; in augustus 2016 willen ze racen op de Nürburgring Nordschleife.

Lees ook hun eigen persverklaring.