Fietsen tijdens het GNSK in Eindhoven in 2012. Foto | Bart van Overbeeke

Eindhoven met 140 sporters naar GNSK

Met dertien sporten doet Eindhoven mee aan het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK), komend weekend in Tilburg. Studenten van de TU/e en Fontys zullen met honderdveertig personen sterk meedingen naar de titel 'Nederlands studentenkampioen'.

Het GNSK wordt wel vergeleken met de Olympische Spelen van studerend Nederland, met dat verschil dat deze versie elk jaar gehouden wordt. Studentensteden die het willen organiseren, leveren bij de landelijke sportstichting Studentensport Nederland een bidboek in. Tilburg won die strijd dit jaar. Naast de acht vaste sporten mag de organisatie een aantal sporten kiezen waarin zij de deelnemers wil zien strijden.

De vaste sporten zijn voetbal, tennis, basketbal, badminton, handbal, schermen, volleybal en squash. Als extra sporten koos Tilburg rugby, waterpolo, korfbal, judo, wielrennen en ultimate frisbee. Deze in totaal veertien sporten worden op verschillende locaties in en rondom Tilburg gespeeld. Eindhoven heeft geen afvaardiging voor basketbal en zal ook zonder damesrugbyteam en damesvolleybalteam naar Tilburg afreizen. In alle andere takken van sport zijn de TU/e en Fontys vertegenwoordigd.

Harm Langwerden, vicevoorzitter van de Eindhovense studentensportkoepel ESSF, verwacht dat de Eindhovense volleybalheren en de damesvoetballers in elk geval hoge ogen gaan gooien. “Ik denk dat er nog wel meer podiumplaatsen komen voor onze sporters. Over het algemeen doen wij het goed op het GNSK en halen we vaak de top-drie. Twee jaar geleden organiseerden we het evenement en werden we Nederlands studentenkampioen.”

Behalve dat het een sporttoernooi van hoog niveau is, is het GNSK ook altijd een leuk feestje, vertelt Langwerden. “We slapen op een gelegenheidscamping en hebben in ieder geval een leuk weekend.”

Of de Eindhovense sporters de titel van Nijmegen kunnen afpakken, weten we zondag 15 juni.