Sportkoepel zoekt bestuur voor Eindhovens GNSK in 2017

De top van de Nederlandse studentensport verzamelt zich in het voorjaar van 2017 in Eindhoven voor het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK). Voor de tweede keer in vijf jaar is de TU/e gastvrouw voor het evenement, waarvoor sportkoepel ESSF momenteel hard op zoek is naar een bestuur.

Het Studentensportcentrum bestaat in 2017 vijftig jaar. En dat was voor Eindhoven een mooie reden om zichzelf, vijf jaar na de laatste editie hier, opnieuw in de strijd te werpen als potentiële organisator voor het GNSK. Erg hevig was die strijd trouwens niet, want Eindhoven was tevens de enige studentenstad die voor de bewuste editie een zogeheten bidbook indiende, weet Daan van Rijen, penningmeester van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF). “Sowieso hebben we hier de perfecte faciliteiten voor zo’n groot evenement. Wij kunnen dat prima hosten.”

Vijftienhonderd tot tweeduizend studenten uit heel Nederland meten jaarlijks tijdens het GNSK hun krachten in verschillende takken van sport. “Dan heb je het over de top van sportende studenten”, beklemtoont Van Rijen. “Als je die hier bij elkaar kunt halen, zet je je stad toch even mooi op de kaart.”

ESSF hoopt uiterlijk eind maart het Eindhovense bestuur voor het GNSK rond te hebben. Al liggen de organisatiestructuur en bijbehorende draaiboeken jaar na jaar in grote lijnen vast; het bestuur kan volgens Van Rijen wel degelijk een eigen stempel drukken op de 2017-editie. “Wij stellen de kaders, het bestuur mag deze gaan invullen.”

Acht sporten liggen tijdens elk GNSK vast, legt Van Rijen uit: badminton, basketbal, handbal, schermen, squash, tennis, voetbal en volleybal. “Verder kan het nieuwe bestuur volop spelen met de keuzesporten. Ook met een thema kun je je eigen touch aan het toernooi geven.” Daarnaast zal er, als het aan Van Rijen ligt, ook goed kunnen worden gefeest tijdens het driedaagse evenement. Hij wijst onder meer op de befaamde feesten van het Hajraa Buitentoernooi, waarvan hij zelf twee keer medeorganisator was: “We willen dezelfde sfeer bereiken”.

Wie wil meedingen naar één van de acht posities in het bestuur, moet er rekening mee houden dat zijn of haar studie zo’n anderhalf jaar op een aanzienlijk lager pitje staat. Het gaat officieel weliswaar om een parttime bestuur, maar ook om een “significant evenement” dat op poten moet worden gezet, benadrukt Van Rijen. “Hou er rekening mee dat je twintig tot dertig studiepunten vertraging oploopt - dat is toch wel een half jaar.”

Volgens de ESSF-penningmeester komt “iedere student die iets met sport heeft en enthousiast is” in aanmerking. Ervaring met commissie- of bestuurswerk is geen must, maar wel een pre. Volgens Van Rijen hebben zich al enkele geïnteresseerden gemeld.

Of Eindhoven volgend jaar opnieuw in eigen huis gaat winnen, net als in 2012? “Dat zou natuurlijk heel tof zijn. Op een aantal gebieden, bijvoorbeeld in het zwemmen, doen we het in ieder geval heel goed. We gaan sowieso voor de winst.” Maar eerst is er aankomende juni nog het GNSK 2016 in Groningen waar Eindhoven met een paar honderd sporters aan de start zal verschijnen. Eindhoven doet volgens Van Rijen aan alle disciplines mee, de teams hiervoor worden op dit moment samengesteld.