Het Laplacegebouw. Foto | Bart van Overbeeke

Industrial Design naar Laplace

De bewoners van Laplace (Dienst ICT en het CEC) moeten plaats gaan maken voor Industrial Design. Vrijdag jongstleden kregen de huidige Laplace-bewoners uitleg hierover. Industrial Design krijgt tot het Hoofdgebouw gerenoveerd is -in 2019- onderdak in Laplace. Dienst Huisvesting heeft een pittig jaar voor de boeg, want in 2014 moet een aanzienlijk deel van de TU/e verhuisd worden.

“Een ingewikkelde puzzel die met weinig geld gelegd moet worden.” Zo omschrijft directeur Dienst Huisvesting ir. Veronique Marks de voorbereidingen op de renovatie van het Hoofdgebouw die in 2015 moet starten. Heel het gebouw moet daarom in 2014 leeg zijn. Waar worden straks alle huidige gebruikers ondergebracht?

“De puzzel is gelegd, maar er is nog niets besloten”, zegt Marks. “Het enige dat vaststaat, is dat ID naar Laplace gaat. Mogelijk gaan het CEC en Dienst ICT naar Matrix. Over drie maanden liggen de puzzelstukken op de definitieve plek.”

Projectleider ir. Caroline Koot, die deze puzzel legt, benadrukt dat er nog gesprekken komen met alle betrokkenen. “Niet alleen Industrial Design moet een nieuw onderkomen krijgen, ook vele andere bewoners uit het HG moeten verhuizen. Het College van Bestuur weet ook nog niet waar het terecht komt.”

Na deze ingewikkelde operatie wil DH begin 2015 starten met het saneren van asbesthoudende materialen die vooral in de bovenverdiepingen van het HG zitten. Ir. Mirjam van Rooij is projectleider van de renovatie: “We gaan de bovenbouw strippen tot op de betonnen constructie. De onderbouw, die eind vorige eeuw nog is gerenoveerd, bevat veel minder asbest, waardoor de sloop hier veel minder rigoureus zal zijn.”

Onder de belangstellenden in de Senaatszaal leven vrijdagmiddag weinig vragen. Iemand wil weten of al bekend is wie waar in het gerenoveerde Hoofdgebouw komt. Een ander vraagt of het getal van 1800 studenten van ID en IE&IS die straks een definitieve plek moeten krijgen in het Hoofdgebouw, wel reëel is.

Van 2016 tot en met 2018 wordt het gebouw klaargemaakt voor zijn toekomstige bewoners: de faculteit Industrial Design en de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, de ondersteunende diensten en de University Club. De -nog te benoemen- architect gaat de relaties tussen deze groepen onderling en met de rest van de campus bekijken voordat bepaald zal worden wie op welke verdieping komt te zitten. Ook voor de –nauwkeurig ingeschatte- 1800 studenten is nog niet beslist waar zij colleges zullen krijgen.

De verhuizingen op de campus zullen vanaf juni dit jaar gaan plaatsvinden.