Dr. Karen Ali. Foto | Bart van Overbeeke

Directeur STU treedt per direct terug

Dr. Karen Ali is maandag 14 december per direct teruggetreden als directeur van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU). Collegelid Jo van Ham zegt dat de stap in goed gezamenlijk overleg is genomen en dat Ali komend jaar een functie gaat vervullen op het gebied van internationale relaties. Patrick Groothuis, directeur bedrijfsvoering bij W&I, gaat tijdelijk de taken van Ali bij STU waarnemen.

De decanen en directeuren bedrijfsvoering waren eind vorige week al door het College van Bestuur op de hoogte gebracht van de plotse wisseling van de wacht bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU). Terugtredend directeur Karen Ali (59) is al sinds 1991 in dienst van de TU/e en vanaf 1997 is ze directeur van STU. Internationalisering viel ook onder haar hoede.

Volgens collegelid Jo van Ham gaat het om een besluit dat in goed gezamenlijk overleg is genomen. “We waren al enige tijd met haar in gesprek over een volgende stap in haar loopbaan en met de komende aanpassingen in de onderwijsondersteunende organisatie in het verschiet, leek ons dit het juiste moment om deze stap te nemen”, aldus Van Ham. Meer wil hij op dit moment niet kwijt over de beslissing. Karen Ali zegt in een reactie niets kwijt te willen over haar vertrek bij STU en sluit zich aan bij de verklaring van Van Ham.

Drie jaar geleden zei Ali in een interview met Cursor dat binnen de universiteit van haar het beeld bestaat van iemand die alles wil hebben. “Maar dat is niet zo”, antwoordde ze destijds, “het is ook geen hang naar macht. Ik blijf gewoon uitdagingen zoeken. Ik vind het prettig mee te mogen denken over de richting die de TU/e ingaat. Zonder uitdagingen zou ik minder goed functioneren.”

Een nieuwe uitdaging is er volgend jaar voor haar op het gebied van internationale relaties, aldus Van Ham. Daarbij moet volgens hem gedacht worden aan de relaties die de TU/e in toenemende mate onderhoudt met universiteiten in bijvoorbeeld China, maar ook met instellingen binnen Europa, zoals binnen de EuroTech Alliantie. Van Ham: “Karen Ali heeft daar veel kennis over. Hoe de functie precies ingevuld gaat worden, gaan we half januari samen met haar bepalen Ze komt direct te vallen onder collegevoorzitter Jan Mengelers, die internationalisering in zijn portefeuille heeft."

Ali zegt in een korte reactie zich nog niet te kunnen uitspreken over haar toekomstige functie. “Dat zal afhangen van de precieze invulling ervan. Als daar ook een sterke strategische component bij zit, is dat een uitstekende functie voor me. Als directeur van STU heb ik op het vlak van internationalisering zeer veel ervaring opgedaan.”

Patrick Groothuis, directeur bedrijfsvoering bij de faculteit Wiskunde & Informatica, neemt tijdelijk voor tweeëneenhalve dag per week de taken van Ali waar. Volgens Van Ham zal dit voor een periode van drie tot zes maanden zijn. In de tussentijd wordt het functieprofiel opgesteld voor de directeur van de nieuw te formeren dienst Onderwijs- & Studentenzaken (O&S), die straks in de plaats komt van het bestaande STU.