Huiskamersfeer in Auditorium.

Studentenkamers worden weer minipodia

Om aandacht te vragen voor Stukafest heeft de organisatie geprobeerd in het Auditorium een huiskamersfeer te creëren. In die grote ruimte valt dat niet mee, maar de dame die in een orgel kruipt, doet wel haar best. Het Studentenkamerfestival, bekend van het logo met de zweetsokken, wordt dit jaar in Eindhoven op 10 februari gehouden.

Studenten hebben bij Stukafest keuze uit diverse muziekbandjes, maffe theaterstukken, een stand-up comedian, en nog veel meer. De presentaties worden gegeven in drie rondes. Tussendoor is er tijd om van de ene locatie naar de andere te fietsen. Die studentenkamers zijn verspreid over heel Eindhoven, maar liggen allen binnen of dicht aan de rondweg. Er is maar een act die zich op de TU/e-campus afspeelt, dat is in het clubhuis van studentenhockeyvereniging Don Quishoot. Wat er te zien is, is nog geheim. Stukafest plande er haar jaarlijkse Mystery Act.

De persoonlijke favoriet van Dick van den Goor, voorzitter van Stukafest Eindhoven, is The David Emerald Swingtette met gipsy jazz muziek. “Iedereen die naar deze act gaat kijken, stapt verbaasd weer op de fiets, denk ik.”

Stukafest begint altijd met de Stukahap. Die is dit jaar in restaurant Ludwig aan de Nachtegaallaan. Dick: “Hier kun je pizza eten voor 7 euro en tegelijk naar live muziek luisteren  van  singer-songwriters van PuurLiedjes van PopEi . Bij Ludwig is ook de laatste kans om kaarten te kopen.  Maar het meest bijzondere is dat daar een extra expositie te zien is: Graphic Surgery, door Gysbert Zijlstra en Erris Huigens. Dat staat nog niet in het programmaboekje.”

Een zesde deel van de beschikbare kaarten is op dit moment al verkocht. Dat is volgens Dick een stuk sneller dan andere jaren. “De stand-up comedian Arbi El Ayachi is zelfs al uitverkocht voor ronde 3.” Er zijn nog wel kaarten voor hem in de eerste twee rondes. “De kaarten zijn niet duur. Ze kosten 4,50 euro of minder per ronde, en dat is te danken aan structurele steun van sponsoren en fondsen,” zegt Dick, die ook verantwoordelijk is voor de acquisitie. De kaarten zijn digitaal te koop en op verschillende verkoopmomenten bij TU/e en Fontys.

Het oude Philips orgel, dat aandacht staat te trekken in het Auditorium, is onder handen genomen door de Tilburgse kunstenaar Yori van Roessel. Het is een Concordia, een van de oudste elektrische orgels.  Wil je die nog even aanraken? Doe het snel, morgen verdwijnt hij naar Fontys.

In dertien andere studentensteden zal Stukafest gehouden worden, verdeeld over de hele maand februari.