InMotion kan toch record zetten op Nürburgring

Studententeam InMotion verwacht in de tweede helft van 2016 gewoon, zoals gepland, een recordpoging te wagen op de Nordschleife van de Nürburgring. In verschillende media werd afgelopen weekend de indruk gewekt dat de recordpogingen op het befaamde Duitse circuit definitief verleden tijd zouden zijn. Volgens InMotion zijn ze echter slechts tijdelijk stopgezet wegens aanpassingen om het circuit veiliger te maken.

‘Einde verhaal ronderecordpogingen Nürburgring Nordschleife’, kopte onder andere de Telegraaf afgelopen vrijdag. Dit tot verbazing van onder meer InMotion, dat zich in 2016 met zijn racewagen óók aan een recordpoging wilde wagen.

Het studententeam nam dan ook direct contact op met de Nürburgring om meer duidelijkheid te krijgen over de krantenberichten. Waar het volgens pr-manager Colin Diederen van InMotion op neerkomt, is dat het circuit tot het einde van het seizoen -in het najaar- geen ronderecordpogingen toestaat. In de tussentijd worden uiteenlopende aanpassingen gedaan om het circuit vooral voor het publiek veiliger te maken. Dit mede naar aanleiding van een ongeval tijdens een race afgelopen maart, toen een auto bij een hobbel in de baan loskwam van de grond en verticaal het publiek in vloog, waardoor een toeschouwer om het leven kwam.

De Nürburgring is daardoor “huiverig en voorzichtig” geworden, stelt Diederen, “en begrijpelijk. Het is ook een tragisch voorval”. Het circuit wordt de komende maanden daarom volgens hem op diverse fronten aangepast, “denk aan veiligere uitlooparea’s, relingen en barrières en het aanpakken van slechte delen van het wegdek. Vooral voor toeschouwers moet het circuit een stuk veiliger worden”. Een maatregel die eerder al is ingevoerd, is een snelheidslimiet op drie riskante stukken van de baan, waaronder op de zogeheten Flugplatz waar ook de crash in maart plaatsvond.

Diederen verwacht dat de baan, “als alles goed loopt en veilig genoeg bevonden is”, in 2016 weer wordt vrijgegeven voor ronderecordpogingen. “Onze recordpoging staat pas voor eind 2016 gepland, dus zelfs als de werkzaamheden daar uitlopen, zou dat voor ons geen probleem moeten zijn. We houden dus vast aan onze planning.”

Van een tweede domper in korte tijd voor InMotion is dus geen sprake. Het team kreeg onlangs te horen niet te kunnen deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans in 2017. Het enige ticket voor de innovatieve Garage 56-klasse van Le Mans werd vergeven aan een Frans team. Diederen: “Dat was natuurlijk even heel erg balen. Maar ik moet toegeven dat onze tijdlijn richting Le Mans 2017 ook gewoon heel krap was. Niet onrealistisch, maar er was weinig uitloop voor onvoorziene zaken. Wat dat betreft is een sprong naar 2018 niet verkeerd, zodat we een aantal dingen beter kunnen overzien en beter kunnen aanpakken.”

Eén van de raceveteranen die al heeft aangeboden in de IM01 -de racewagen van InMotion- te willen rijden, onder meer op de Nürburgring, is Jan Lammers. Maar het team is ook met andere coureurs in gesprek, vertelt Diederen, vooral met betrekking tot het testen van de beoogde racewagen. “Wie weet wat daar verder uitkomt.”